FANDOM

Towarowa
Czyste, Mirów, Filtry
Wola, Ochota
Towarowa
ul. Towarowa
Okres powstania: 1770 rok
Długość: 1 300 m
Zakres numerów: 1-35

Ulica Towarowa – ulica położona na Woli, która biegnie od placu Zawiszy do skrzyżowania z ulicą Chłodną. Nazwa ulicy, nadana oficjalnie w 1908 roku, nawiązuje do istniejącej tutaj dawniej towarowej stacji kolejowej[1].

Początkowo, od około 1770 roku wzdłuż dzisiejszej ulicy Towarowej biegły Okopy Lubomirskiego, ulica powstała więc podobnie jak ul. Okopowa jako droga wzdłuż wałów (nazywała się także Okopowa). Regularna zabudowa zaczęła pojawiać się w II połowie XIX wieku, w miejscu splantowanych okopów pojawiła się towarowa stacja kolejowa, około 1879 roku wytyczono u zbiegu z Sienną plac Kaliksta Witkowskiego (potem Kazimierza Wielkiego), a w 1882 roku w rejon skrzyżowania z Sienną dotarł tramwaj konny linii pomarańczowej. Wkrótce powstała także bocznica tramwajowa do elektrowni tramwajowej. W latach 1926-1929 wybudowano wiadukt nad linią kolejową przy Alejach Jerozolimskich, i wtedy też oddano do użytku nową trasę tramwajową wzdłuż całej ul. Towarowej – do dotychczas kursujących linii 6 i 22 dołączyły tramwaje linii 8, 11 i Z[2]. W planach była też znaczna rozbudowa ulicy Towarowej[3].

Podczas II wojny światowej rejon ul. Towarowej został zbombardowany przez Rosjan 13 listopada 1941 roku, zniszczeniu uległa wtedy spora część bocznic kolejowych w rejonie dworca towarowego oraz okoliczna zabudowa[4]. Podczas powstania warszawskiego obszar zajęty został przez powstańców, a ulica Towarowa była ich linią obrony aż do końca sierpnia 1944 roku. W wyniku działań wojennych znacznie uszkodzony został także wiadukt. Zaraz po wojnie ulica Towarowa znalazła swoje ważne miejsce, powstał tymczasowy Dworzec Główny oraz pierwszy budynek wybudowany po wojnie – budynek urzędu pocztowego (nr 5). Ulica została także znacznie poszerzona. Współcześnie w planach jest remont wiaduktu kolejowego oraz budowa tunelu w kierunku ulicy Okopowej, który miałby się zacząć za ulicą Grzybowską[5]. W 2014 roku przy rondzie Daszyńskiego powstała stacja metra C-9 Rondo Daszyńskiego – jej uruchomienie nastąpiło dnia 8 marca 2015 roku.

Towarowa 3

Ulica Towarowa (rejon ul. Grzybowskiej)

W 2012 roku Jarosław Kaczyński zaproponował, aby ze względu na sąsiedztwo z Muzeum Powstania Warszawskiego, nadać ulicy imię Lecha Kaczyńskiego, spotkało się to jednak z niezadowoleniem mieszkańców oraz specjalistów od nazw ulic[6].

Ulica rozpoczyna swój bieg od placu A. Zawiszy, gdzie zbiega się z Alejami Jerozolimskimi, Raszyńską i Grójecką. Następnie ulica kieruje się na północ, przecinając kolejno ulice Srebrną, Kolejową, Sienną, Prostą (jako rondo I. Daszyńskiego), Łucką, Grzybowską, Jaktorowską i Kotlarską, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Okopową, Wolską i Chłodną.

Towarowa 2

Hotel Premiere Classe, Golden Tulip (d. Kyriad Prestige) i Campanile (nr 2)

Towarowa (fragment muru)

Fragment pamiątkowego muru niedaleko Srebrnej

Kamień Gałczyńskiego ulica Towarowa

Kamień upamiętniający miejsce, w którym stał dom Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego

Wzdłuż ulicy Towarowej znajdują się następujące obiekty:

Przy ulicy znajduje się także kilka kamieni pamiątkowych:

Ciekawym obiektem w przestrzeni okalającej ulicę Towarową była także bocznica kolejowa, dochodząca praktycznie do samego ronda Daszyńskiego, kończąca się kozłem oporowym. Bocznice istniały tutaj już przed II wojną światową, a ta prowadziła dawniej do powojennych już Warszawskich Zakładów Urządzeń Przemysłowych im. Ludwika Waryńskiego z siedzibą przy Kolejowej 57. Obecnie w tym miejscu trwa budowa wieżowca Skyliner.

PrzypisyEdytuj

  1. Kwiryna Handke, Słownik nazewnictwa Warszawy, str. 208, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa, 1998
  2. Kalendarium zmian w 1929 roku, trasbus.com, dostęp: 28.03.2010
  3. Warszawa przedwojenna. Plan miasta z 1939 r., PTR Kartografia, Warszawa, 2006
  4. Sowieckie bomby na stolicę, zw.com.pl, 05.03.2009
  5. Czy opłaci się Towarowa w tunelu?, gazeta.pl, 25.03.2007
  6. Którą ulicą pojedziemy? Lecha Kaczyńskiego czy Towarową, gazeta.pl, 11.05.2012