FANDOM

Toruńska

Białołęka, Praga Północ, Targówek
Toruńska
ul. Toruńska (rejon ul. Marywilskiej)
Okres powstania: okres zaborów
Długość: 7 500 m
Zakres numerów: 23-105

Ulica Toruńska – ulica w klasie drogi szybkiego ruchu biegnąca między ul. Jagiellońską a granicą Warszawy, faktycznie kończy się na ul. Piłsudskiego w Markach. Ulica Toruńska jest fragmentem Trasy Armii Krajowej oraz Ekspresowej Obwodnicy Warszawy (S8).

HistoriaEdytuj

Trasa Toruńska

Ulica Toruńska przed przebudową (2007)

Trasa Toruńska (przebudowa)

Ulica Toruńska w trakcie przebudowy (2010)

Toruńska (budowa, ekrany dźwiękoszczelne)

Ulica Toruńska w trakcie przebudowy, budowa ekranów akustycznych (2011)

Toruńska 2

Ekrany akustyczne na ul. Toruńskiej (2012)

Ulica Toruńska została włączona w granice Warszawy w 1916 roku i była jedną z najważniejszych ulic Pelcowizny, gdyż łączyła tę część miasta z położonym po drugiej stronie linii kolei nadwiślańskiej Bródnem. Wówczas ulica rozpoczynała się na zachodzie od skrzyżowania z Modlińską, po czym biegła na wschód krzyżując się z Landwarowską, Różopolską, Wysockiego, Marywilską, Nieszawską, Słońską i Ogińskiego. Następnie rozdzielała się na Kondratowicza idącą na południowy-wschód oraz Toruńską idącą na północny-wschód ku granicy miasta. Międzywojenne plany zakładały znaczną rozbudowę ulicy. W nocy z 15 na 16 września 1942 roku na rogu Toruńskiej z Wysockiego, w ramach zemsty za akcję Wieniec I, powieszonych zostało 10 więźniów Pawiaka. Po wojnie ulica długo zachowała swój wygląd, a po włączeniu Starego Bródna w granice miasta w 1951 roku została przedłużona (jako Nowotoruńska) do ul. św. Wincentego, krzyżując się po drodze z Marii Magdaleny, Gdyńską, Pisankową, Wenecką, Białołęcką, Krużgankową i Sołecką. Z czasem pojawiły się też nowe przecznice jak Słubicka oraz Rembielińska.

Przecznice ulicy Toruńskiej zaczęły powoli zanikać latach 60. i 70. XX wieku, natomiast w maju 1976 roku rozpoczęła się postanowiona w październiku 1972 roku przebudowa ul. Toruńskiej jako elementu Trasy Armii Krajowej. Do 1982 roku przebudowano jedynie odcinek do ul. Rembielińskiej, a zaraz potem prace przerwano. Inwestycję dokończono dopiero w latach 90. XX wieku z przedłużeniem ul. Toruńskiej do Radzymińskiej i Piłsudskiego w Markach, rezygnując jednak z wielu elementów trasy, np. wiaduktów na ul. Łabiszyńską, gdzie przez kilkanaście lat o niewybudowanych wiaduktach świadczyły nasypy oraz samotnie stojące filary. Już od początku trasa charakteryzowała się fatalnym wykonaniem, w 1982 roku dwa wiadukty nad Żeraniem zamknięto do remontu. W 2006 roku konieczne było ustawienie zastępczej konstrukcji, która wspomogła zagrożone estakady, jednak remont całej trasy był nadal nieodzowny.

17 września 2009 roku rozpoczęła się[1] przebudowa ulicy Toruńskiej do klasy drogi ekspresowej. Najtańszą ofertę spośród otwartych 5 czerwca kopert zaproponowała firma Avax S.A., która chciała otrzymać za inwestycję 868 mln złotych[2]. Było to o około 600 mln złotych mniej od zakładanego przez GDDKiA kosztorysu. Przebudowane zostały wszystkie wiadukty oraz wzniesiony został wiadukt nad ulicą Łabiszyńską, z którego budowy uprzednio zrezygnowano. Ponadto odcinek trasy na wysokości osiedla Bródno został ukryty w ograniczającej hałas szklano-stalowej tubie. Takie rozwiązanie zostało zastosowane na tak szeroką skalę po raz pierwszy w Europie. Podczas dokonującej się etapami przebudowy były zachowane przynajmniej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Przebudowa miała zakończyć się 12 kwietnia 2012 roku, jednak ta opóźniła się i zgodnie z kolejnym założeniem jezdnie miały być całkowicie przejezdne 31 maja 2012 roku[3], jednak nie zgodził się na to miejski inżynier ruchu. Ostatecznie główny ciąg trasy oddano do użytku 7 czerwca 2012 roku[4], zaś wszystkie prace powinny zakończyć się w październiku – jednakże i tego terminu nie udało się dotrzymać, przez co inwestor zaczął grozić wykonawcom przebudowy karami[5]. W styczniu 2013 roku trasa oficjalnie otrzymała status drogi ekspresowej S8, co poskutkowało wprowadzeniem na niej opłat w systemie viaTOLL[6], choć prace wykończeniowe kończono jeszcze w połowie 2013 roku. Mimo to kolejne prace trwały jeszcze we wrześniu, a z powodu usterek trzeba było nawet tymczasowo zamknąć część ze świeżo odremontowanych wiaduktów. Na początku 2015 roku okazało się również, że na jezdniach pojawiają się koleiny, a część studzienek kanalizacyjnych zapadła się[7].

Galeria przebudowyEdytuj

Przebieg i obiektyEdytuj

Trasa Toruńska noca

Ulica Toruńska nocą

Ulica rozpoczyna się od węzła z Modlińską i Jagiellońską, po czym kieruje się na wschód i przebiega w następujący sposób:

Toruńska (nr 62)

Dom nr 62

Adres do ulicy Toruńskiej ma współcześnie przypisanych niewiele budynków. Są to między innymi:

Spośród nieistniejących zabudowań należy wymienić gmach szkoły kolejowej na rogu Wysockiego oraz budynek straży pożarnej na rogu Marywilskiej. Ponadto na rogu Toruńskiej i Wysockiego, pomiędzy ślimakami węzła drogowego, znajduje się miejsce pamięci, gdzie 2 sierpnia 1944 roku hitlerowcy rozstrzelali 9 Polaków. Miało to miejsce po drugiej stronie ulicy Wysockiego względem szkoły kolejowej.[8]

CiekawostkiEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Trasa Toruńska od nowa, tvnwarszawa.pl, 17.09.2009
  2. Przebudowa Trasy Toruńskiej tańsza o 600 milionów, tvnwarszawa.pl, 05.06.2009
  3. 31 maja otworzą "ciąg główny" Trasy Toruńskiej, tvnwarszawa.pl, 25.05.2012
  4. Trasa Toruńska wreszcie otwarta. 10 km obwodnicy, gazeta.pl, 06.06.2012
  5. Kara za ślimaczy remont Toruńskiej. Kiedy skończą?, gazeta.pl, 13.11.2012
  6. Toruńska płatna dla autobusów, tvnwarszawa.pl, 11.01.2013
  7. Zapchane studzienki i koleiny. Trasa Toruńska już wymaga naprawy, targowek.info, 10.03.2015
  8. Zygmunt Kupniewski, Warszawskie Nowe Bródno 1940, str. 46, Urząd Dzielnicy Targówek, Warszawa, 2009

W sieci Wikii

Losuj Wikię