FANDOM

Zabytek
nr w rej.
548
Szpitalna
Śródmieście Północne
Śródmieście
Szpitalna pld
Ulica Szpitalna
Okres powstania: 1770 rok
Długość: 180 m
Zakres numerów: 1-8

Ulica Szpitalna leży w obszarze Śródmieście Północne. Za jej początek można uznać skrzyżowanie Kruczej z Bracką, następnie mija ona Chmielną i kończy swój bieg skrzyżowaniem z ulicą Przeskok i Górskiego. Przedłużeniem Szpitalnej jest Plac Powstańców Warszawy. Ulica jest jednokierunkowa w kierunku północnym.

HistoriaEdytuj

Ulica była częścią traktu do Ujazdowa przecinającego pola Kałęczyna, tereny szpitala św Ducha oraz pola księży misjonarzy. Nazwę urzędowo zatwierdzono w 1770 roku od wybudowanego tu w latach 1754-57 gmachu Szpitala Dzieciątka Jezus. Ulica sięgała ówcześnie do Świętokrzyskiej.

W 1781 roku przy Szpitalnej na południe od szpitala położony był szpitalny cmentarz, który z czasem zamieniono w ogrody. W latach 1823-26 część Szpitalnej wchłonął nowo powstały plac Dzieciątka Jezus (dziś plac Powstańców Warszawy). W XIX wieku ulicę powoli zabudowywano, jednak większe znaczenie zyskała ona po utworzeniu w 1883 roku ulicy Hortensji (dziś Górskiego) oraz rozparcelowaniu terenów szpitala Dzieciątka Jezus. Przy ulicy powstały głównie pięciopiętrowe kamienice m.in. Kamienica Grossglicka z 1890 r. czy Kamienica Wedla z 1893 roku, w której przez długi czas działała fabryka słodyczy.

Szpitalna (nr 4)

Kamienica (nr 4)

W okresie międzywojennym na ulicy położono asfalt oraz puszczono linię autobusową. Ówcześnie była ona jedną z ruchliwszych ulic Warszawy. Po powstaniu warszawskim zabudowania zniszczono. Po II wojnie światowej ulicę naprawiono, oczyszczono z gruzów i w 1946 roku wytyczono tędy linię trolejbusową.

W 1965 roku ulica jako założenie urbanistyczne została wpisana do rejestru zabytków.

Ważniejsze obiektyEdytuj

Na ulicy Szpitalnej znajdują się:

W sieci Wikii

Losuj Wikię