Wikia

Wszystko o Warszawie

Ulica Szeroki Dunaj

Dyskusja0
4344stron na Warszawikii
Szeroki Dunaj
Stare Miasto
Śródmieście
Szeroki Dunaj
ul. Szeroki Dunaj
Okres powstania: przełom XIII i XIV wieku
Długość: 60 m
Zakres numerów: 4-13
Komunikacja miejska: nie kursuje
Zdjęcie satelitarne w Google Maps
Zabytek

88/1

Ulica Szeroki Dunaj – ulica-placyk na Starym Mieście w Śródmieściu. Biegnie od ulicy Wąski Dunaj do murów miejskich.

Historia ulicy-placyku sięga końca XIII wieku, a więc lokacji całej Starej Warszawy. Wówczas jednak nie rozróżniano Wąskiego i Szerokiego Dunaju, zwane one były jednym imieniem Dunaj. Placyk z źródełkiem, z czasem obudowanym, było od 1631 roku targowiskiem ryb solonych. W XVII wieku przebito przez mury Bramę Rzeźniczą do znajdujących się poza zasięgiem murów jatek. Na początku XIX wieku handlowano tu również warzywami i kwiatami, właściwie aż do lat 20. XX wieku, gdy całość handlu ze Starego Miasta przeniesiono do Hali Świętojerskiej.

Szeroki Dunaj (kamienica nr 13)
Kamienica nr 13
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Tablica Jan Kiliński Szeroki Dunaj 5
Tablica upamiętniająca Jana Kilińskiego na kamienicy nr 5
Boston9Dodał(a) Boston9

Zabudowa ulicy długo była drewniana i przypadkowa, choć pierwsze murowane kamienice pojawiły się tutaj w XVII wieku. Murowana zabudowa powstawała jednak powoli, m.in. do 1819 roku istniały tu jeszcze dwa dworki. Część kamienic rozebrano w latach 1937-1938 w ramach odsłaniania murów miejskich. Zabudowa zniszczona podczas II wojny światowej, odbudowana z dość dużą dowolnością w latach 1955-1963. Przy północnej pierzei odbudowano tylko jedną kamienicę, będącą do dziś przejściem do Bramy Rzeźniczej - jedynej istniejącej w pasie murów do dzisiaj. W 2013 roku nawierzchnia ulicy została odremontowana.

Nazwa ulicy-placyku (jak i sąsiedniej ulicy Wąski Dunaj) wywodzi się mającego tutaj niegdyś swoje źródła potoku Dunaj spływające potem przez mury i wąwozem ulicy Mostowej ku Wiśle. Dziś o potoku przypomina tylko istniejąca na placyku XIX-wieczna studnia.

Ulica rozciąga się między Wąskim Dunajem a murami miejskimi Starego Miasta, przez które możliwe jest przejście bramą na ulicę Podwale.

Obiekty położone przy ulicy to głównie zabytkowe kamienice:

W sieci Wikii

Losuj Wikię