Wikia

Warszawikia

Ulica Szeroki Dunaj

Dyskusja0
4513stron na Warszawikii
Szeroki Dunaj
Stare Miasto
Śródmieście
Szeroki Dunaj
ul. Szeroki Dunaj
Okres powstania: przełom XIII i XIV wieku
Długość: 60 m
Zakres numerów: 4-13
Komunikacja miejska: nie kursuje
Zdjęcie satelitarne w Google Maps
Zabytek

88/1

Ulica Szeroki Dunaj – ulica-placyk na Starym Mieście w Śródmieściu. Biegnie od ulicy Wąski Dunaj do murów miejskich.

Historia ulicy-placyku sięga końca XIII wieku, a więc lokacji całej Starej Warszawy. Wówczas jednak nie rozróżniano Wąskiego i Szerokiego Dunaju, zwane one były jednym imieniem Dunaj. Placyk z źródełkiem, z czasem obudowanym, było od 1631 roku targowiskiem ryb solonych. W XVII wieku przebito przez mury Bramę Rzeźniczą do znajdujących się poza zasięgiem murów jatek. Na początku XIX wieku handlowano tu również warzywami i kwiatami, właściwie aż do lat 20. XX wieku, gdy całość handlu ze Starego Miasta przeniesiono do Hali Świętojerskiej.

Szeroki Dunaj (kamienica nr 13)

Kamienica nr 13

Tablica Jan Kiliński Szeroki Dunaj 5

Tablica upamiętniająca Jana Kilińskiego na kamienicy nr 5

Zabudowa ulicy długo była drewniana i przypadkowa, choć pierwsze murowane kamienice pojawiły się tutaj w XVII wieku. Murowana zabudowa powstawała jednak powoli, m.in. do 1819 roku istniały tu jeszcze dwa dworki. Część kamienic rozebrano w latach 1937-1938 w ramach odsłaniania murów miejskich. Zabudowa zniszczona podczas II wojny światowej, odbudowana z dość dużą dowolnością w latach 1955-1963. Przy północnej pierzei odbudowano tylko jedną kamienicę, będącą do dziś przejściem do Bramy Rzeźniczej - jedynej istniejącej w pasie murów do dzisiaj. W 2013 roku nawierzchnia ulicy została odremontowana.

Nazwa ulicy-placyku (jak i sąsiedniej ulicy Wąski Dunaj) wywodzi się mającego tutaj niegdyś swoje źródła potoku Dunaj spływające potem przez mury i wąwozem ulicy Mostowej ku Wiśle. Dziś o potoku przypomina tylko istniejąca na placyku XIX-wieczna studnia.

Ulica rozciąga się między Wąskim Dunajem a murami miejskimi Starego Miasta, przez które możliwe jest przejście bramą na ulicę Podwale.

Obiekty położone przy ulicy to głównie zabytkowe kamienice:

W sieci Wikii

Losuj Wikię