FANDOM

ks. Ignacego Jana Skorupki
Śródmieście Południowe
Śródmieście
Skorupki
ul. Skorupki
Okres powstania: koniec XIX wieku
Długość: 200 m
Zakres numerów: 2-8

Ulica ks. Ignacego Jana Skorupki (dawniej Sadowa) – ulica położona w Śródmieściu Południowym, biegnąca od ul. Marszałkowskiej do ul. Hożej. Patronem ulicy jest Ignacy Skorupka, ksiądz, kapelan Wojska Polskiego, bohater wojny polsko-bolszewickiej, poległ w bitwie warszawskiej w 1920 roku.

Ulica wytyczona została pod koniec XIX wieku na rozparcelowanych terenach dawnego pałacu Klemensa Bernaux i początkowo nazywała się Sadowa (por. Sadowa), w nawiązaniu do licznych znajdujących się tutaj sadów[1]. Szybko została zabudowana kamienicami. 12 października 1920 roku ulica uzyskała za patrona Ignacego Skorupkę. Podczas II wojny światowej cała zabudowa ulicy została zniszczona. Po wojnie patron znalazł się "na cenzurowanym", w związku z czym 26 marca 1949 roku przywrócono pierwotną nazwę ulicy. Do patrona powrócono dopiero 14 sierpnia 1989 roku.[2]

Ulica jest ślepa, rozpoczyna się bez możliwości wjazdu przy ul. Marszałkowskiej, skąd kieruje się na wschód i skręca o 90 stopni na północ, dochodząc od ulicy Hożej. Nie ma żadnych przecznic.

Wzdłuż ulicy znajdują się następujące obiekty:

PrzypisyEdytuj

  1. Jerzy Kasprzycki. Korzenie miasta. Warszawskie pożegania, t. II, str. 128, Veda, Warszawa, 2004
  2. Kwiryna Handke, Słownik nazewnictwa Warszawy, str. 348, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa, 1998

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię