FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulic. Zobacz też: Zespół przystankowy Sienna.
Sienna
Mirów, Śródmieście Północne
Śródmieście, Wola
Sienna (3)
ul. Sienna w rejonie Żelaznej
Okres powstania: XVIII wiek
Długość: 850 m
Zakres numerów: 39-93

Ulica Sienna – niewielka uliczka o długości około 850 metrów położona w Śródmieściu Północnym oraz na Mirowie, w dzielnicach Śródmieście oraz Wola. Biegnie od Sosnowej do Miedzianej, choć historycznie biegła od Marszałkowskiej do Przyokopowej.

HistoriaEdytuj

Pierwotnie biegła tędy droga narolna pomiędzy włókami szpitala św. Ducha i rolą Wesslów, później przejętą przez siostry z kościoła św. Kazimierza na Powiślu. Ulica wytyczona została około 1767 roku przez geometrę Macieja Deutscha i biegła wówczas od Zgody do Twardej, swoją urzędową nazwę uzyskała w 1770 roku w nawiązaniu do otaczających ją pól, jedynymi zabudowaniami były nieliczne drewniane domostwa, dwa domy murowane oraz cegielnia. Znajdowała się ona po południowej stronie drogi, w rejonie Twardej. Znacznie więcej było ogrodów. Około 1820 roku Sienną przedłużono na zachód do Żelaznej. W połowie XIX wieku zabudowana była zaledwie dwunastoma domami murowanymi, i to tylko w rejonie Marszałkowskiej, Zielnej i Wielkiej. W 1862 roku przedłużono ją ponownie na zachód, do Towarowej. Ten nowy odcinek przeorganizowano około 1879 roku wytyczając między Miedzianą a Towarową nowy plac Kaliksta Witkowskiego (potem Kazimierza Wielkiego). Wyznaczono go jako plac targowy, na którym potem wzniesiono halę targową.

W 1892 roku Sienną po raz kolejny przedłużono na zachód, do biegnącej wówczas inaczej ulicy Kolejowej, późniejsze plany przewidywały jeszcze jej przedłużenie do Przyokopowej. W okresie międzywojennym ulica była w znacznym stopniu zamieszkana przez ludność żydowską, co spowodowało, że podczas niemieckiej okupacji znalazła się częściowo w granicach getta warszawskiego. W 1944 roku jej zabudowa uległa znacznym zniszczeniom. Niewielką część kamienic odbudowano, w 1952 roku całkowicie zlikwidowano odcinek ulicy od Marszałkowskiej do Sosnowej z przeznaczeniem na budowę Pałacu Kultury i Nauki. W latach 50. XX wieku zanikł też odcinek na zachód od Miedzianej, kształtując ulicę Sienną w jej współczesnym wyglądzie.

Ulica Sienna prawdopodobnie zostanie przedłużona od Towarowej do Przyokopowej w związku z budową osiedla 19. Dzielnica, nieznany jest jednak termin realizacji tej inwestycji[1].

PrzebiegEdytuj

Sienna

Sienna na wschód od al. Jana Pawła II

Współcześnie ulica rozpoczyna swój bieg na tyłach Hotelu InterContinental przy Emilii Plater, skrzyżowaniem z ulicą Sosnową. Następnie kieruje się na zachód, gdzie dochodzi bez możliwości jazdy prosto do alei Jana Pawła II. Dalszy swój ciąg ma po drugiej stronie alei, gdzie kieruje się dalej na zachód i przecina kolejno Twardą i Żelazną by zakończyć swój bieg na Miedzianej. Na Siennej funkcjonują dwa odcinki jednokierunkowe: w stronę zachodnią od Sosnowej do al. Jana Pawła II oraz w stronę wschodnią od Żelaznej do Twardej.

Jako Sienna nazywany jest także czasem dawny, ślepy fragment ulicy na zachód od Towarowej.

ObiektyEdytuj

Sienna (budynek nr 59)

Kamienica (nr 59)

Sienna (nr 83, widok od Żelazna)

Willa Karolina (nr 83)

Z obiektów istniejących dzisiaj na ulicy Siennej należy wymienić:

Spośród nieistniejących zabudowań ulicy Siennej warto wspomnieć:

CiekawostkiEdytuj

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Na Woli budują "19. Dzielnicę". A kto zbuduje tam ulice?, tvnwarszawa.pl, 03.03.2010
  2. Dane według raportów wyszukiwarki zborów (www.jw.org) z 6 kwietnia 2014.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię