FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: Ulica Sienkiewicza w Wesołej.
Henryka Sienkiewicza
Śródmieście Północne
Śródmieście
Sienkiewicza
ul. Sienkiewicza
Okres powstania: 1902 rok
Długość: 235 m
Zakres numerów: 3-14
Sienkiewicza Zach

Ulica Sienkiewicza (rejon ul. Jasnej)

Sienkiewicza Wsch

Ulica Sienkiewicza (rejon ul. Jasnej)

Ulica Henryka Sienkiewicza (dawniej Nowo-Sienna) leży w obszarze Śródmieście Północne. Zaczyna się ślepo w okolicach placu Powstańców Warszawy przecina Jasną, ul. Zgoda, mija plac Emila Młynarskiego, Pasaż Wiecheckiego i kończy się na ulicy Marszałkowskiej. Jej patronem jest Henryk Sienkiewicz, polski noblista, powieściopisarz i publicysta, mieszkaniec Warszawy.

HistoriaEdytuj

Ulicę wytyczono w 1902 roku po zburzeniu Szpitala Dzieciątka Jezus. Nazwano ją Nowosienną, ponieważ stanowiła ówcześnie przedłużenie Siennej. Przebieg ulicy był identyczny jak dzisiaj, z jedną różnicą: miała połączenie z Placem Wareckim (dziś Powstańców Warszawy).

Przy ulicy powstało wiele interesujących budynków. W 1902 na placu ograniczonym ulicami Nowosienną (Sienkiewicza), Jasną i Moniuszki wybudowano gmach Filharmonii Narodowej. W latach 1904-06 przy zbiegu z ulicą Zgoda stanął efektowny gmach wydawnictwa Gebethner i Wolff. W 1913 roku przy Nowosiennej naprzeciwko Filharmonii powstał budynek Teatru Nowoczesnego. W 1916[1] nowym patronem Nowosiennej został Henryk Sienkiewicz.

II wojny światowej nie przetrwał gmach Teatru Nowoczesnego (na jego miejscu stanęła dobudowana część domu pod Orłami) oraz kamienica wydawnictwa Gebethner i Wolff (mimo iż nadawała się do remontu zdecydowano się na wyburzenie). Zburzoną Filharmonię odbudowano w 1955 roku.

Do 1960 r. imię Henryka Sienkiewicza nosiła ul. Szeligowska na Bemowie.

OtoczenieEdytuj

Wzdłuż ulicy Sienkiewicza można zobaczyć:

Przypisy Edytuj

  1. Dziennik Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy nr 139/1916; .Kwiryna Handke: Słownik nazewnictwa Warszawy, Wyd. Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa 1998. Inne wersje:
    - 1919 rok wg Eugeniusz Szwankowski: Ulice i Place Warszawy, Wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970,.
    - 1922 rok wg Adam Dylewski: Warszawa i okolice, Wyd Pascal 2008.