FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Sanguszki (przystanek).
Romana Sanguszki
Nowe Miasto
Śródmieście
Sanguszki
Ulica Sanguszki
Okres powstania: 1919 rok
Długość: 450 m
Zakres numerów: 1-2
Komunikacja miejska: T: nie kursują, A: nie kursują
Zobacz ulicę w Google Maps

Ulica Romana Sanguszki – długa na około 450 metrów ulica położona w północnym Śródmieściu. Biegnie od skrzyżowania ulic Zakroczymskiej i Konwiktorskiej na wschód do Wybrzeża Gdańskiego. Po drodze krzyżuje się jedynie z ciągiem pieszym ulicy Rybaki. Przedłużeniem ulicy na zachód jest ulica Konwiktorska.

Ulicę wytyczono w 1919 roku, podczas zagospodarowywania dawnych terenów Cytadeli, jako przedłużenie Konwiktorskiej w kierunku Wisły. Najważniejszy obiekt przy ulicy stanowi gmach Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (pod numerem 1), wielokrotnie krytykowany ze względu na modernistyczną formę, nienawiązującą do otoczenia Nowego Miasta. Budowla powstała w latach 1927-1929, częściowo zburzona w 1944 roku, stała się po wojnie przedmiotem zaciętej dyskusji. Wahano się nad jej odbudową, padło nawet stwierdzenie, że budynek dowodzi niezrozumienia estetycznych i historycznych wartości Nowego Miasta. W końcu jednak zdecydowano się zrekonstrować budynek, ze względu na jego wartość materialną.

Pozostałe otoczenie ulicy tworzą park im. Romualda Traugutta i skwer 1. Dywizji Pancernej.

Nazwa ulicy upamiętnia Romana Sanguszkę – działacza politycznego i społecznego, uczestnika powstania listopadowego, w swoich dobrach uwolnił chłopów od pańszczyzny.

Najważniejsze obiektyEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Pod ulicą Sanguszki kończy się jedna z odnóg labiryntu XIX-wiecznych, podziemnych korytarzy, będących elementem pobliskiego fortu Legionów. Podczas powstania warszawskiego Niemcy rozważali przedostanie się tym korytarzem do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

Uwaga: strona dzielnicy Śródmieście podaje innego patrona ulicy: Roman Sanguszko (1800–1881), powstaniec listopadowy.

W sieci Wikii

Losuj Wikię