FANDOM

Sandomierska
Stary Mokotów
Mokotów
Sandomierska
ul. Sandomierska
Okres powstania: bd.
Długość: 620 m
Zakres numerów: 4-23

Ulica Sandomierska – ulica na Starym Mokotowie pomiędzy ul. Rakowiecką a ul. Grażyny. Jest zorientowana w kierunku północ-południe. Zaczynając od północy jej przecznice to: Olszewska, Rejtana, Narbutta, Melsztyńska, Madalińskiego i Olesińska. Na odcinku Olesińska-Grażyny ulica jest nieprzejezdna – ma formę ciągu pieszego i osiedlowego parkingu. Na odcinku pomiędzy ul. Rejtana a ul. Rakowiecką obowiązuje ruch jednokierunkowy w kierunku północnym (od ul. Rejtana w stronę ul. Rakowieckiej). Ulicą Sandomierską nie kursuje komunikacja miejska.

ZabytkiEdytuj

Hala

Zabytkowy budynek (nr 10/16) Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania

Sandomierska 23

Kamienica (nr 23)

Tablica Edward Rydz-Śmigły Sandomierska 18

Tablica na kamienicy nr 18

  • kamienica przy Sandomierskiej 23 – rok budowy 1906; styl – eklektyzm; materiał – cegła; funkcja mieszkalna. Na uwagę zasługują zachowane stalowe odboje w bramie wjazdowej na podwórze kamienicy oraz detale architektoniczne w części stropowej. Na wiosnę 2014 roku planowany jest remont elewacji wraz z przywróceniem przedwojennych elementów zabudowy, m.in. balkonów z półokrągłymi, żelaznymi barierkami.
  • budynek Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania Madalińskiego 10/16 – rok budowy 1927; styl – modernizm; materiał – cegła, zaprawa; funkcja przemysłowo-magazynowa. Obecnie wchodzi w skład zabudowań bazy MPO. Mieszczą się w nim warsztaty Wydziału Technicznego Dzielnicowego Zakładu Oczyszczania E-2. Główne wejście do budynku (nieczynne) znajduje się od strony ul. Sandomierskiej, natomiast obecne wejście na teren bazy znajduje się od strony ul. Madalińskiego. Pod koniec 2009 roku mają rozpocząć się prace rewitalizacyjne obiektu. Ma tu powstać centrum kulturalne, w którym swoją siedzibę znajdzie Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego.

Inne obiekty o wartości historycznejEdytuj

  • kamienice przy Sandomierskiej 4, 4a, 8, 14, 16 i 18 – rok budowy 1935; styl – modernizm; materiał – cegła, zaprawa; funkcja mieszkalna
  • kamienica przy Sandomierskiej 12 – rok budowy 1929; styl – modernizm; materiał – cegła, zaprawa; funkcja biurowa. Po wojnie w budynku mieściły się szkoły oraz biura, w tym Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa i Ochrony, Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty–Mokotów, Związek Sybiraków – Koło Mokotów, Krajowy Związek Byłych Żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie – Zarząd Główny. W latach 2011-2013 budynek został przebudowany i nadbudowany z przeznaczeniem na Biuro Geodezji i Katastru.
  • kamienica przy Sandomierskiej 15 – rok budowy ok. 1910; styl – eklektyzm; materiał – cegła, zaprawa; funkcja mieszkalna
  • kamienice przy Sandomierskiej 19 i 21 – rok budowy 1955-1960; styl – socrealizm; materiał – cegła, zaprawa; funkcja mieszkalna

CiekawostkiEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię