FANDOM

Andrieja Sacharowa
Stare Bielany
Bielany
Sacharowa ul
ul. Sacharowa (rejon ul. Żeromskiego)
Okres powstania: lata 60. XX wieku
Długość: 300 m
Zakres numerów: brak

52° 16.635' N 20° 57.596' E

Ulica Andrieja Sacharowa – długa na około 300 m ulica na obszarze Miejskiego Systemu Informacji Stare Bielany, w dzielnicy Bielany. Biegnie od ul. Żeromskiego do ul. Marymonckiej.

Ulica powstała prawdopodobnie na przełomie lat 60. i 70. XX wieku jako część ul. Duracza, była wówczas krótsza i łączyła ul. Żeromskiego z ul. Kasprowicza. Obecną nazwę nosi od 18 października 2010 roku[1], przedtem była traktowana jako przedłużenie Duracza, choć formalnie nigdy nie zostało to usankcjonowane. W 2014 roku przedłużono ulicę do ul. Marymonckiej w miejscu, gdzie krzyżuje się dodatkowo z ul. Zabłocińską[2] – przetarg rozpisano w lipcu 2013 roku, prace rozpoczęły się na przełomie 2013 i 2014 roku – 7 stycznia ulica została zamknięta dla ruchu, a ponownie otwarta 7 maja[3].

Żaden obiekt nie ma adresu Sacharowa. Od około początku lat 70. do 30 września 2009 roku po zachodniej stronie ulicy działał parking strzeżony. W październiku 2014 roku rondo u zbiegu z ul. Kasprowicza otrzymało nazwę „rondo Akademii Wychowania Fizycznego”. W styczniu 2015 rondo u zbiegu Sacharowa, Żeromskiego i Duracza otrzymało nazwę „rondo Haliny Szwarc” (uchwała nr IV/79/2015).

Patronem ulicy jest Andriej Sacharow – rosyjski fizyk jądrowy, członek (późniejszy kierownik) zespołu tworzącego sowiecką broń nuklearną (zwany ojcem sowieckiej bomby wodorowej), w późniejszym okresie działacz na rzecz praw człowieka i ograniczenia zbrojeń nuklearnych, prześladowany za publiczne wystąpienie przeciw sowieckiej inwazji Afganistanu, laureat Pokojowej Nagrody Nobla w 1975.

PrzypisyEdytuj

  1. Uchwała Nr V/90/2010 Rady m. st. Warszawy z dn. 16 grudnia 2010 r.
  2. Samochody ominą „serek” Konrad Majszyk, Życie Warszawy 2011-11-04
  3. W nocy samochody pojadą inaczej przy bielańskim serku Tu Stolica 2014-05-07