FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy na Bielanach i Żoliborzu. Zobacz też: Ulica Słowackiego w Wesołej, Zespół przystankowy Słowackiego i Pomnik Juliusza Słowackiego.
Juliusza Słowackiego
-
Bielany, Żoliborz
Słowackiego
ul. Słowackiego
Okres powstania: bd.
Długość: 1 700 m
Zakres numerów: 1-79

Ulica Juliusza Słowackiego (dawniej fragment ulicy Marymonckiej) – długa na prawie 1,7 kilometra ulica położona na Bielanach i Żoliborzu. Biegnie od pl. Wilsona, do skrzyżowania z Marymoncką i Żeromskiego. Wzdłuż ulicy biegnie linia tramwajowa, pod ulicą przebiega linia metra ze stacjami Plac Wilsona i Marymont.

Ulica rozpoczyna swój bieg na placu Wilsona. Biegnąc na północny zachód krzyżuje się kolejno z ulicami: Toeplitza, Kątową, Filarecką, Suzina, Cieszkowskiego, Krechowiecką, Szczepanowskiego, Poczobutta, Urzędniczą, Czaki, Potocką, Popiełuszki, Gdańską (z tymi trzema jako plac Jacka Kuronia), Kolektorską, Włościańską i aleją Armii Krajowej (tworząc dwupoziomowe skrzyżowanie). Kończy swój bieg skrzyżowaniem z ulicą Marymoncką, która jest jej przedłużeniem w kierunku północnym oraz Żeromskiego.

Do 1939 roku ulica była fragmentem ul. Marymonckiej, w latach 1939-41 jej patronem był Juliusz Słowacki. Następnie, do 1945 roku ulica nosiła nazwę Modlinerstrasse (Modlińska). W 1945 roku przywrócono imię Juliusza Słowackiego.

Patronem ulicy jest Juliusz Słowacki – jeden z najwybitniejszych poetów polskich doby romantyzmu, dramaturg i epistolograf. Jeden z Wieszczów Narodowych.

Najważniejsze obiektyEdytuj

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię