FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: zespoły przystankowe Dworzec Gdański (Rydygiera) i Rydygiera.
Ludwika Rydygiera
Stary Żoliborz, Sady Żoliborskie
Żoliborz
Rydygiera (ulica)
Ulica Rydygiera (2016)
Okres powstania: lata 60. XX wieku
Długość: 2 100 m
Zakres numerów: 3-21

52° 15.585' N 20° 58.948' E

Ulica Ludwika Rydygiera – ulica na Żoliborzu, na Starym Żoliborzu oraz Sadach Żoliborskich.

Patronem ulicy jest Ludwik Rydygier, wybitny chirurg, który jako pierwszy dokonał resekcji żołądka. Do 24 marca 1993 patronem był Juliusz Rydygier, działacz robotniczy, działacz PPS-u, który brał udział w spotkaniu założycielskim Polskiej Partii Robotniczej – nazwa została zmieniona w procesie dekomunizacyjnym.

OpisEdytuj

Pojawia się po raz pierwszy na mapach Warszawy w 1961[1] – przebiega w linii prostej na odcinku Powązkowska–Stołeczna (ob. Popiełuszki), a następnie kieruje się na południowy-wschód pod ul. Mickiewicza. Zdjęcia z lat siedemdziesiątych pokazują już, że ulica przy Stołecznej zakręca lekkim łukiem omijając dobudowane bloki mieszkalne[2].

Rozpoczyna się na zachodzie przy ul. Powązkowskiej przy pl. Niemena, następnie przecina ulice Przasnyską, Anny German, Matysiakówny, al. Jana Pawła II, księdza Boguckiego, Felińskiego i Kokardy. Kończy się pod wiaduktem żoliborskim. Po numer 3a znajduje się Komisariat Policji Warszawa Żoliborz, a na rogu z ul. Felińskiego jest Izba Skarbowa.

W latach pięćdziesiątych na odcinku Przasnyska-aleja Jana Pawła II kursowała linia 122. Od 2012 do 2015 na kraniec przy Dworcu Gdańskim (Rydygiera) kursowała linia 205, kiedy zastąpiła ją linia 221. W 2016 wspomniana już linia 205 znowu kursuje na opisywanej ulicy – odcinek od Matysiakówny do Przasnyskiej.

Przypisy Edytuj

  1. Plan Warszawy z 1961 r., trasbus.com, dostęp: 28 czerwca 2016
  2. Mapa historyczna na stronie UM