Fandom

Warszawikia

Ulica Rolna na Mokotowie i Ursynowie

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy na Mokotowie i Ursynowie. Zobacz też: Ulica Rolna w Wesołej.
Rolna
Służew, Stary Imielin
Mokotów, Ursynów
Rolna.jpg
ul. Rolna (rejon Wałbrzyskiej)
Okres powstania: bd.
Długość: północny: 850 m
południowy: 250 m
razem: 1 100 m
Zakres numerów: 23-193

Ulica Rolna – ulica położona na Mokotowie i Ursynowie, biegnąca odcinkami od ul. Wałbrzyskiej do al. Wilanowskiej (część północna, 850 metrów) oraz od ul. Makolągwy do ul. Płaskowickiej (część południowa, 250 metrów).

HistoriaEdytuj

Rolna (ulica na Ursynowie).jpg

Ulica Rolna na Starym Imielinie, rejon ul. Makolągwy

Rolna (ulica MSI).jpg

Tablica MSI z nazwą ulicy

Ulica istniała już na początku XX wieku, gdzie pełniła funkcję traktu łączącego Imielin i Moczydło. Widnieje ona na mapie z 1936 roku jako niemal 6-kilometrowa droga pod nazwą "aleja Rolna"[1] i biegnie od al. Wilanowskiej (dziś ten odcinek nosi nazwę ul. Wałbrzyskiej) na południe w śladzie podobnym do dzisiejszej al. KEN, następnie na wysokości dzisiejszego Końskiego Jaru zaczyna biec na południowy wschód między terenami Służewa i Imielina, wyznaczając ówczesną granicę miasta. Granica miasta po około kilometrze biegu wzdłuż ulicy kieruje się na zachód, natomiast aleja Rolna kieruje się dalej na południowy wschód i następnie na południe, by skierować się na południowy wschód łukiem i dotrzeć do wsi Moczydło i ul. Moczydłowskiej[2].

Ulica przetrwała w takim kształcie do przełomu lat 60. i 70. XX wieku, gdzie biegnąc od al. Wilanowskiej krzyżowała kolejno z ulicami: Niedźwiedzią, Kmicica, Wałbrzyską, Gamy, Sonaty, Batuty, Tarniny, Bartoka, Stokłosy, Śliwy, Pigwy, Chabrową, Strzemienną, Kukułczą, Porzeczkową, Jagiełły, Zamiany, Cynamonową, Makolągwy, Pustułeczki, Sójki, Żołny i Welwetową by zakończyć się na ul. Moczydłowskiej.

Po raz pierwszy bieg ulicy został przerwany w jej północnej części w 1974 roku przez budowę osiedla Służew nad Dolinką[3] - wówczas ulica podzieliła się na fragment od al. Wilanowskiej do ul. Wałbrzyskiej oraz od ul. Bacha do Moczydłowskiej. Następnie zmiany biegu były już związane z zabudową Ursynowa i budową ciągów komunikacyjnych: w 1976 roku fragment ulicy od ul. Bacha do obecnej ul. Herbsta został zlikwidowany w związku z budową al. Komisji Edukacji Narodowej oraz powstaniem w miejscu ulicy zabudowy wielorodzinnej[1]. Ostatnią zmianą związaną z zabudową Ursynowa było zlikwidowanie odcinka MakolągwyHerbsta przy budowie Centrum Onkologii rozpoczętej w w połowie lat 80. - po tej zmianie ulica składała się z odcinków al. WilanowskaWałbrzyska na Służewie i MakolągwyMoczydłowska na Ursynowie.

Służewska część ulicy została w 2006 roku przebudowana i poszerzona, powstały też nowe skrzyżowania Wałbrzyską i z aleją Wilanowską. W latach 2010-2011 wybudowano przedłużenie na południe, w kierunku al. Komisji Edukacji Narodowej – przedłużenie gotowe było w listopadzie 2011 roku[4], a otwarte zostało 5 marca 2012 roku[5]. Patronem nowo wybudowanego przedłużenia miała zostać rodzina Chowańczaków[6], a w 2013 roku pojawiła się propozycja, aby południowy odcinek ulicy uzyskał nazwę "Ziemska". Ostatecznie ten odcinek uzyskał nazwę "al. Komisji Edukacji Narodowej".

Rolna-Moczydlowska-tablica.jpg

Tablice MSI na dawnym skrzyżowaniu Rolnej z Moczydłowską

5 listopada 2015 roku 300-metrowy odcinek ul. Rolnej biegnący na zachód od ul. Moczydłowskiej przemianowano na ulicę Gminną, a odcinek od ul. Gminnej do ul. Płaskowickiej utracił swoją nazwę i nie nadano mu nowej (z powodu obu zmian długość południowego odcinka spadła z 1 800 na 250 metrów)[7]. Od tamtej pory ulica jedyną przecznicą północnej części ulicy jest ul. Niedźwiedzia, a ursynowskiejul. Pustułeczki.

OtoczenieEdytuj

Przy ul. Rolnej, pod skrzyżowaniem z Wałbrzyską mieści się stacja metra Służew, a pod całą długością północnego odcinka ulicy biegnie tunel metra. Wzdłuż północnej części ulicy biegnie ścieżka rowerowa. W latach 20072013 przy Rolnej 175a/b mieściła się Ambasada Republiki Serbii.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Serwis mapowy m.st. Warszawy
  2. Mapa Szczegółowa Polski, Wojskowy Instytut Geograficzny, 1931
  3. Plan Warszawy z 1975 roku, wyd. PPWK
  4. KEN wjechał na Mokotów, zw.com.pl, 29.11.2011
  5. Ursynów połączony z Mokotowem!, ursynow.pl, 05.03.2012
  6. Nazwa ulicy za wycofanie roszczeń? "Nie odstąpimy", gazeta.pl, 02.05.2011
  7. Uchwała nr XVIII/443/2015 rady miasta

W sieci Wikii

Losuj Wikię