FANDOM

Radzymińska
Bródno-Podgrodzie, Szmulowizna, Targówek Mieszkaniowy, Zacisze
Praga Północ, Targówek
Radzymińska (1)
ul. Radzymińska w rejonie Grodzieńskiej
Okres powstania: lata 40. XIX wieku
Długość: 5 500 m
Zakres numerów: 2-310

Ulica Radzymińska (dawniej Prawa Szosa, Szosa Radzymińska, odcinkiem Generalska) – ulica położona na Pradze Północ i Targówku biegnąca od Ząbkowskiej do granic miasta i jest w części droga wylotową w kierunku Radzymina, Białegostoku i Suwałk. Od odcinku od Naczelnikowskiej do granic miasta nosi kategorię drogi wojewódzkiej oznaczonej numerem 629. Jej długość wynosi 5,5 kilometra.

HistoriaEdytuj

Ulica ta wywodzi się od dawnego traktu wychodzącego w kierunku Petersburga istniejącego mniej więcej od lat 40. XIX wieku. Jako, że najbliższym miastem na szosie był Radzymin, drogę tą nazywano Szosą Radzymińską, jednak odcinek na południe kolei obwodowej nosił nazwę Prawa Szosa. W 1890 roku obie ulice przemianowano na Radzymińską – była to wówczas główna droga wylotowa w kierunku Radzymina, Białegostoku i Wilna. W latach 1896-1901 wybudowano od ul. Stalowej do Marek i Radzymina kolej marecką, 17 kwietnia 1921 roku uruchomiono linię tramwajową wzdłuż Radzymińskiej do pętli na wysokości rogatek radzymińskich. Jako pierwsze pojechały tą trasą tramwaje linii 7.

W okresie od 1941 do 1945 ulica nazywała się Wilnaer Strasse (Wileńska). Po wojnie, w 1949 roku, straciła częściowo na znaczeniu po przebiciu al. Świerczewskiego, południowy odcinek zredukowano do klasy lokalnej ulicy, a północny włączono w nową drogę wylotową. W 1968 roku zlikwidowano linię tramwajową, a w 1974 roku kolej marecką. W 1992 roku w bieg ulicy włączono dawną ul. Generalską, tj. odcinek od Trockiej na północ, włączony w granice Warszawy w 1951 roku. W 2013 roku zaproponowana została realizacji linii tramwajowej wzdłuż ul. Radzymińskiej w dwóch wariantach – od ul. Kondratowicza przez ul. Bystrą do Marek oraz od ul. Stalowej przez ul. Cynową, celowość budowy będzie badana przez specjalistów.

PrzebiegEdytuj

Ząąbkowska

Kamienica (nr 2)

Ulica Radzymińska rozpoczyna swój przebieg na południu, od skrzyżowania z Ząbkowską i Kawęczyńską. Ten, południowy odcinek ulicy, zwany jest czasem "starą" bądź "małą" Radzymińską, ze względu na różnicę w szerokości i przepustowości względem północnego, "nowego" i "dużego" odcinka. Od tego skrzyżowania ulica przebiega następująco:

W tym miejscu kończy się przebieg "starej Radzymińskiej". Ulica znajduje swój ciąg dalszy na naturalnym i pierwotnym przedłużeniu, przebudowanym w ramach budowy trasy W-Z i al. Świerczewskiego. Rozpoczyna się od skrzyżowania al. "Solidarności" z Naczelnikowską, po czym przebiega w następujący sposób:

Radzyminska (2)

Ulica Radzymińska (rejon ul. Naczelnikowskiej)

Radzymińska

Ulica Radzymińska (rejon ul. Blokowej)

120 i 512

Autobus linii 120 na skrzyżowaniu Radzymińskiej z Trocką

Dalej na północ droga przechodzi przez granicę miasta i jest kontynuowana jako ul. Generalska w Ząbkach i al. marsz. Józefa Piłsudskiego w Markach.

Na odcinku od al. Solidarności do ul. Kraśnickiej przebiega wzdłuż ul. Radzymińskiej trasa rowerowa.

ObiektyEdytuj

Radzymińska (budynek nr 60, budynek nr 56)

Kamienice nr 60 i nr 56

Radzymińska (nr 63)

Kamienica (nr 63)

Radzymińska (po lewej budynek nr 140)

Ulica Radzymińska przy Trockiej i kamienica nr 140

Radzymińska (tory starej pętli tramwajowej)

Wystające spod asfaltu tory dawnej pętli "Radzymińska" (zdjęcie archiwalne)

Wśród nieistniejących obiektów należy wymienić:

CiekawostkiEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię