FANDOM

Powstańców Śląskich
Bemowo-Lotnisko, Fort Bema, Górce, Jelonki Południowe, Jelonki Północne, Lotnisko
Bemowo
Powstancow Slaskich
ul. Powstańców Śląskich (rejon Połczyńskiej)
Okres powstania: bd. (przyłączenie do Warszawy w 1951)
Długość: 5 900 m
Zakres numerów: 1-129

Ulica Powstańców Śląskich – jedna z najważniejszych ulic na Bemowie przebiegająca przez całą dzielnicę. Rozpoczyna się na południu skrzyżowaniem ulic Połczyńskiej i Dźwigowej, a kończy się ul. generała Maczka na północy, której przedłużeniem jest al. Reymonta. Jest dwunastą najdłuższą ulicą w Warszawie.

OpisEdytuj

PrzebiegEdytuj

Powstańców Śląskich

Ulica Powstańców Śląskich
(rejon ul. Zeusa)

Ulica rozpoczyna swój bieg na południu od skrzyżowania z Połczyńską i Dźwigową. Następnie przecina ulice Szczotkarską, Sterniczą, Borowej Góry i Synów Pułku, Słomianą, Pobudki, Sucharskiego, Krzywoń, Człuchowską, Legendy i placem Kasztelańskim, Jana Olbrachta, Muszlową, Czumy i Konarskiego, Górczewską, Łagowską, następnie za wiaduktem nad torami i trasą S-8 z Dywizjonu 303, Wrocławską, Radiową, Lencewicza, ponownie Wrocławską i Piastów Śląskich. Kończy swój bieg skrzyżowaniem z ulicą gen. Maczka i aleją Reymonta.

Ulica przecina Jelonki Południowe, Jelonki Północne na osiedlu Górczewska, Górce, Bemowo-Lotnisko na Nowym Bemowie i Fort Bema.

Komunikacja rowerowaEdytuj

Ulica posiada dwie jezdnie po 2-3 pasy ruchu. Wzdłuż ulicy biegnie ścieżka rowerowa na odcinku o długości 1300 metrów, od okolic ulicy Morcinka do skrzyżowania z Maczka. W 2016 roku, w ramach budżetu partycypacyjnego, ma zostać wybudowany fragment ścieżki od ul. Wrocławskiej do pętli Nowe Bemowo[1].

HistoriaEdytuj

  • Zamknięty wjazd na wiadukt na Powstańców Śląskich, remont w 2009
  • Budowa zastępczego wiaduktu na Powstańców Śląskich, remont w 2009
  • Prace przy poszerzaniu ulicy Powstańców Śląskich, remont w 2009
  • Zamknięty odcinek podczas poszerzania ulicy, remont w 2009
  • Powstańców Śląskich – widok na zawalidrogę (przed usunięciem)
  • Historyczne miejsce zawalidrogi przy ul. Legendy

Pierwotnie dzisiejsza ulica Powstańców Śląskich była drogą w folwarku Jelonki, a następnie w mieście-ogrodzie Jelonki. W granicach Warszawy znalazła się w 1951 roku. Odchodziła wtedy na północ od Połczyńskiej, krzyżowała się z nią jednak w innym miejscu niż obecnie – bez bezpośredniego przejazdu na ulicę Dźwigową. Kończyła swój bieg wpadając w ulicę Górczewską. Miała średnie znaczenie komunikacyjne – zapewniała połączenie między dwoma arteriami, które realizowała również sąsiednia ulica Lazurowa. W latach 50. ulica zabudowana była jedynie w pobliżu skrzyżowania z Połczyńską oraz przy Górczewskiej, gdzie wybudowano Osiedle Przyjaźń. Był to zespół drewnianych domków przeznaczonych dla pracowników budowy Pałacu Kultury i Nauki – do dziś zachowały się one niemal w niezmienionym kształcie.

W 1970 roku ulica nie dochodziła do Górczewskiej – zjazd na nią odbywał się przez ulicę Konarskiego na Osiedlu Przyjaźń. Jednocześnie rozpoczynała się zabudowa Jelonek na zachód od Powstańców Śląskich – do 1981 roku wybudowano tu ogromne osiedle bloków z tzw. wielkiej płyty. W związku z tym uporządkowano także siatkę ulic. W 1978 położono asfalt na płycie lotniska Bemowo i w 1980 roku otwarto odcinek Powstańców Śląskich od Radiowej aż do alei Reymonta, a w 1982 brakujący odcinek między Radiową a Górczewską. Około 1982 rozpoczęto prace budowlane przy wznoszeniu osiedla bloków Nowe Bemowo przy północnym odcinku ulicy, trochę później na osiedlu Górce.

1 sierpnia 1992 r. na tory wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich wjechał pierwszy tramwaj. Na odcinku od Połczyńskiej do Górczewskiej początkowo kursowały dwie linie: 10 i 26. Od 1993 roku ulica Powstańców Śląskich jest bezpośrednio połączona z Dźwigową. W sierpniu 1997 roku na kolejnym odcinku ulicy pojawił się tramwaj – linia biegła od Radiowej do pętli Nowe Bemowo. W 2005 roku wydłużono tę linię wzdłuż Powstańców Śląskich do alei Reymonta, gdzie połączyła się ona z torowiskiem w ciągu ulicy Broniewskiego. W wakacje 2008 roku torowisko między Połczyńską a Górczewską przeszło generalny remont.

W związku z budową trasy S-8 zmieniona była organizacja ruchu w rejonie ulicy Kazubów. W związku z budową tej trasy od 10 do 15 czerwca 2009 roku zburzono stary wiadukt nad budowaną trasą Powązki-Konotopa, a przez pewien czas kurs odbywał się wiaduktem tymczasowym. Nowy wiadukt otwarto 19 grudnia 2009 roku. W 2010 roku miała rozpocząć się budowa brakującego odcinka torów tramwajowych od Górczewskiej do Radiowej[2], jednak z powodu kolejnych opóźnień przetarg rozpisano dopiero w listopadzie 2013 roku, wykonawcę wybrano w kwietniu, a prace rozpoczęto w czerwcu 2014 roku. Prace miały zakończyć się w listopadzie 2014 roku, jednak póki co są znacznie opóźnione – tramwaje zaczęły kursować w lutym, a jezdnie gotowe były w kwietniu. W planach jest też przebudowa ulicy tak, aby stała się reprezentacyjna arterią dzielnicy Bemowo[3].

NazwaEdytuj

Nazwa ulicy upamiętnia ludzi walczących w powstaniach śląskich. Były to trzy konflikty zbrojne na Górnym Śląsku, jakie miały miejsce w latach 1919-1921 między ludnością polską i niemiecką. Odbyły się one w okresie formowania się państwa polskiego po zakończeniu I wojny światowej.

  • I powstanie śląskie - od 16 sierpnia do 26 sierpnia 1919
  • II powstanie śląskie - od 19/20 sierpnia do 25 sierpnia 1920
  • III powstanie śląskie - od 2/3 maja do 5 lipca 1921

KomunikacjaEdytuj

DSC09421

Ruch autobusowy wzdłuż ul. Powstańców Śląskich (2013)

Pierwszy miejski autobus na ulicę Powstańców Śląskich wyjechał 20 grudnia 1947 roku. Od 1949 roku linia ta oznaczona była jako 106. Od 1 kwietnia 1956 roku na ulicy Powstańców Śląskich pojawiła się komunikacja nocna w postaci linii 109-kreślone, później przekształconej w 613, a następnie w 603. W 1975 roku do nowo powstającego osiedla bloków doprowadzono przyspieszoną linię autobusową 406 z placu Zwycięstwa. Wraz z rozbudową Jelonek liczba linii powiększała się.

Kolejnymi ważnymi punktami w historii komunikacji na ul. Powstańców Śląskich były uruchomienia linii tramwajowych w 1992 (PołczyńskaGórczewska), 1997 (RadiowaNowe Bemowo) i 2005 roku (Nowe Bemowoal. Reymonta).

W okresie od czerwcu 2014 roku do kwietnia 2015 roku powstała nowa linia tramwajowa wzdłuż ulicy, na odcinku od ul. Górczewskiej do ul. Radiowej – początkowo linia ta miała powstać już w 2012 roku[2][4], jednak ze względów proceduralnych rozpoczęcie budowy opóźniło się[5], a przetarg rozpisano dopiero w listopadzie 2013 roku. Dzięki tej inwestycji tramwaje mogą kursować wzdłuż całej ulicy, łącząc Bemowo z Bielanami.

Około 2020 roku u zbiegu Powstańców Śląskich i Górczewskiej powstanie stacja II linii metra B-4 Powstańców Śląskich.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Do najważniejszych obiektów położonych przy ulicy Powstańców Śląskich należą:

CiekawostkiEdytuj

Powstańców Śląskich (tu będzie torowisko tramwajowe)

Ulica Powstańców Śląskich
(rejon ul. Kazubów)

Przypisy Edytuj

  1. BPA.I.I.P/275/15.ELE - Ścieżka rowerowa i chodnik - Powstańców Śl. (2) - Bemowo 5 / Millera, pętla Nowe Bemowo-Żołnierzy Wyklętych, dostęp: 9 lipca 2015
  2. 2,0 2,1 Rok pod znakiem tramwajów: remonty i budowa nowej trasy, gazeta.pl, 01 marca 2010
  3. Będzie salon Bemowa, zw.com.pl, 28 listopada 2010
  4. Nowa linia tramwajowa połączy Górczewską z Radiową, tvnwarszawa.pl, 20 sierpnia 2010
  5. Zbudują brakujący odcinek torowiska na Bemowie, tvnwarszawa.pl, 25 marca 2013

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię