FANDOM

Jerzego Popiełuszki
Sady Żoliborskie, Stary Żoliborz
Żoliborz
Popiełuszki
ulica Popiełuszki w pobliżu skrzyżowania z Krasińskiego
Okres powstania: lata 20. XX wieku
Długość: 1 100 m
Zakres numerów: 1-21

Ulica Jerzego Popiełuszki (do 1993 roku Stołeczna) – długa na ponad 1,1 kilometra ulica położona na Żoliborzu, ciągnąca się od placu Grunwaldzkiego na południu do ulicy Słowackiego na północy. Została wytyczona około 1925 roku (uwidoczniona jest na planie Warszawy z 1926 r.). Posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, odbywa się nią ruch autobusowy i tramwajowy. Jest fragmentem drogi wojewódzkiej nr 637.

Ulica Popiełuszki rozpoczyna swój bieg na placu Grunwaldzkim, po czym biegnąc na północ krzyżuje się kolejno z ulicami Krasińskiego, Sarbiewskiego, Czaki i Gojawiczyńskiej, kończąc swój bieg na skrzyżowaniu ze Słowackiego, na placu Jacka Kuronia. Jej przedłużeniem w kierunku południowym jest aleja Jana Pawła II, a w kierunku północnym ulica Gdańska.

W 2013 roku wyremontowane zostało biegnące wzdłuż ulicy torowisko tramwajowe.

Historyczny przebieg ulicyEdytuj

Pierwotnie, ze względu na ogródek jordanowski, ówczesna ulica Stołeczna przebiegała obecnym śladem ulicy Hanki Czaki, wraz z linią tramwajową (tzn. w rejonie obecnego skrzyżowania ulic Popiełuszki i Hanki Czaki skręcała pod kątem prostym w kierunku ulicy Słowackiego i kończyła swój przebieg w miejscu obecnego skrzyżowania). W latach 70. XX wieku, po likwidacji ogródka jordanowskiego, zmieniono przebieg na wprost do skrzyżowania ulic Słowackiego, Gdańskiej i Potockiej.

Patron ulicy i historia nazwyEdytuj

Popiełuszki, Plac Grunwaldzki (przystanek)

Ulica Popiełuszki (rejon al. Wojska Polskiego)

Patronem ulicy jest błogosławiony Jerzy Popiełuszko – polski ksiądz związany z Solidarnością, zamordowany przez funkcjonariuszy SB. Był wikariuszem w pobliskim kościele św. Stanisława Kostki.

Do 6 pażdziernika 1993 roku ulica nosiła nazwę Stołeczna, zmienioną na dzisiejszą po wieloletnim sporze[1].

Przypisy Edytuj

  1. Ulica ks. Jerzego Popiełuszki - historia nazwy

W sieci Wikii

Losuj Wikię