FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Poleczki.
Poleczki
Grabów, Paluch, Wyczółki
Ursynów, Włochy
Poleczki ulica
ul. Poleczki (rejon ul. Tango)
Okres powstania: początek XIX wieku
Długość: 2 400 m
Zakres numerów: 2-70

Ulica Poleczki – ulica położona na Ursynowie i we Włochach, która biegnie od ul. Puławskiej do ul. Wirażowej. Nazwa ulicy pochodzi od tańca – polki.

Droga idąca śladem ul. Poleczki istniała już na początku XIX wieku jako droga łącząca trakt nowoaleksandryjski ze wsią Wyczółki – pokrywała się z obecnym odcinkiem początkowym, po czym odbijała na północ śladem obecnej ul. Galopu w kierunku wsi, w sąsiedztwie drogi istniał m.in. folwark po północnej stronie drogi (ob. nr 12). Z czasem rozwinął się także odcinek ulicy na południowym zapleczu wsi Wyczółki, biegnący od drogi w kierunku Jeziorek (ob. ul. Hołubcowa) do drogi Gorzkiewki – Dawidy (ob. ul. Półksiężyca), przy której także zaczęły powstawać domostwa. Taki układ zachował się do lat 30. XX wieku, a okoliczne zabudowania nie uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Otoczenie drogi stanowiły wówczas pojedyncze domy oraz pola uprawne.

Poleczki-ulica

Ulica Poleczki w trakcie przebudowy (2008)

443-165

Ulica Poleczki w trakcie przebudowy (2008), na niej autobus linii 165

W 1951 roku rejon Wyczółek wraz z tą drogą znalazł się w granicach Warszawy, zaś w 1961 roku ulica uzyskała obecną nazwę – Poleczki – biegnąc na zachód od skrzyżowania z ul. Puławską i ul. Kwiczołów krzyżowała się z ul. Taneczną i ul. Poloneza, za którą odbijała na północ, łącząc się z ul. Wyczółki. Jej otoczenie niezmiennie zajmowały pola uprawne z pojedynczymi domostwami oraz ogródki działkowe, pomiędzy którymi zaczęły pojawiać się pierwsze zakłady przemysłowe – do nich w 1971 roku doprowadzono linię autobusową 331, która kończyła bieg na pętli Wyczółki przy fabryce domów. Najpewniej dopiero w latach 90. XX wieku (w 1996 roku skierowano tędy linię 305) ulica została przedłużona w kierunku ul. Osmańskiej i połączona z ul. Kłobucką, będąc wówczas lokalną ulicą o jednej jezdni (zdjęcia z 2006 roku: nr 1 oraz nr 2).

Na początku XXI wieku zaczęło się mówić o przedłużeniu ul. Poleczki wiaduktem w kierunku ul. Wirażowej i lotniska. Prace budowlane przy wiadukcie, zaprojektowanym przez pracownię DHV Polska, rozpoczęły się ostatecznie dopiero w styczniu 2007 roku, zaś kilka miesięcy później Zarząd Dróg Miejskich rozstrzygnął przetarg na przebudowę ul. Poleczki na całej długości. Wiadukt został otwarty 4 kwietnia 2008 roku, zaś kilka dni później skierowano tędy autobusy linii 148 – równocześnie trwała przebudowa ulicy, którą zakończono 8 lipca 2008 roku, a do 12 września skończono wszelkie prace wykończeniowe. Przebudowa ulicy pociągnęła za sobą stworzenie nowego połączenia między Ursynowem a Włochami oraz dała impuls do stworzenia zagłębia biurowego, przez co wzrósł ruch samochodowy oraz zaczęły tworzyć się korki – w związku z tym w połowie 2013 roku przebudowane zostało skrzyżowanie z ul. Puławską i ul. Pileckiego.

Poleczki-wiadukt

Wiadukt w ciągu ul. Poleczki

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ul. Puławską i ul. Pileckiego, po czym biegnie na zachód, krzyżując się kolejno z ulicami Taneczną, Tango, Poloneza, Wyczółki, Galopu, Hołubcową, Osmańską, po czym mija wlot ul. Półksiężyca, przechodzi wiaduktem nad ul. Zatorze, linią kolei radomskiej oraz Trasą N-S (S79), by zakończyć się na skrzyżowaniu z ul. Wirażową. Wzdłuż ul. Poleczki na całej długości biegnie ścieżka rowerowa.

Przy ul. Poleczki znajdują się następujące obiekty:

Na rogu ul. Poleczki z ul. Taneczną znajduje się również krzyż przydrożny.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię