FANDOM

Płocka
Czyste, Młynów
Wola
Płocka (budynek nr 26, szpital)
ul. Płocka i Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc
Okres powstania: XIX wiek
Długość: 1 800 m
Zakres numerów: 2b-59

Ulica Płocka (dawniej fragmentami także Młynarska Tylna, Patrice'a Lumumby) – ulica położona na terenie Czystego i Młynowa w Woli, biegnąca w relacji północ-południe od Kasprzaka do Obozowej, o długości 1 800 metrów. Odbywa się nią ruch autobusowy.

HistoriaEdytuj

Droga w tym miejscu została wytyczona w XIX wieku, a gdzieś w jej rejonie swoje źródła miała rzeczka Drna. W 1916 roku ulicę włączono w granice Warszawy, a fragment na północ od Wolskiej nazywany był Młynarska Tylna – nazwa ta pojawia się po raz ostatni na mapie z 1916 roku[1]. Pierwotnie ulica Płocka przebiegała inaczej niż współcześnie – na całej długości biegła w linii prostej, a więc przed skrzyżowaniem z Górczewską nie skręcała na północny-wschód, lecz biegła dalej, mijając kamienicę nr 41 od strony zachodniej. Dalej mijała ulice Żytnią, Długosza, Gostyńską, Zawiszy do skrzyżowania z Opawską i Kruświcką, która prowadziła do Obozowej. Do zachodniej pierzei ulicy należał kiedyś także dom o współczesnym adresie Zawiszy 7a.

28 listopada 1948 ulicą Płocką puszczono pierwszy autobus linii 109. Podczas budowy osiedla Młynów przebudowano odcinek na północ od Górczewskiej, tak by mijał kamienicę nr 41 od wschodu, a następnie skierował się ku Obozowej. Temu odcinkowi 8 czerwca 1961 nadano imię pierwszego premiera Demokratycznej Republiki Konga, Patrice'a Lumumby. Współczesną nazwę przywrócono 29 czerwca 1993 roku. W połowie 2013 roku oficjalnie zaproponowano do realizacji trasę tramwajową wzdłuż ul. Płockiej od ul. Obozowej do ul. Wolskiej, również z wariantem do ul. Krzyżanowskiego i Warszawy Zachodniej – celowość budowy została zbadana przez specjalistów, którzy jednak uznali taką inwestycję za nieopłacalną.

Nazwa ulicy nawiązuje do Płocka, miasta w województwie mazowieckim.

PrzebiegEdytuj

Ulica Płocka rozpoczyna swój bieg na południu, od skrzyżowania z Krzyżanowskiego i Kasprzaka. Następnie kieruje się na północ, przebiegając w poprzek następujących ulic:

Kończy swój bieg na skrzyżowaniu z Obozową.

ObiektyEdytuj

Płocka (budynek nr 41)

Kamienica przy Płockiej 41

Płocka, Górczewska (kamień)

Głaz Powstańczej Służby Zdrowia 1944 roku

Przy ulicy Płockiej współcześnie mieszczą się następujące obiekty:

Wśród nieistniejących zabudowań Płockiej należy wymienić:

PrzypisyEdytuj

  1. Mapa Warszawy 1916, trasbus.com

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię