FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Brama Nowomiejska oraz Nowowiejska (ulica).
Nowomiejska
Nowe Miasto, Stare Miasto
Śródmieście
Nowomiejska
ul. Nowomiejska
Okres powstania: przełom XIII i XIV wieku
Długość: 200 m
Zakres numerów: 1-23
Zabytek
nr w rej.
339
Ulica Nowomiejska - długa na niespełna 200 metrów ulica na Starym i Nowym Mieście w dzielnicy Śródmieście. Biegnie od Rynku Starego Miasta do ulicy Długiej.

Ulica Nowomiejska swoje powstanie wiążę z lokacją Starej Warszawy mniej więcej na przełomie XIII i XIV wieku w śladzie dawnego szlaku lądowego Czersk-Zakroczym. Stała się dzięki temu jedną z głównym dróg miasta oraz ulicą wychodzącą w kierunku założonej w 1408 Nowej Warszawy. Wyjście to broniła pierwotnie Brama Nowomiejska, która wciąż rozbudowywana została zwieńczona ukończonym w 1548 roku Barbakanem. Za murami biegnie też końcowy fragment ulicy, przy nim znajduje się Kościół św. Ducha, którego pierwsze zabudowania istnieją od XV wieku, naprzeciwko natomiast znajdowała się od 1376 roku pierwsza miejska łaźnia. Głównie drewniana zabudowa ulicy w XVII oraz XVIII wieku zastąpiona została murowaną. Ulica poważnie zniszczona podczas II wojny światowej, odbudowana w latach 1953-1956 (głownie wg projektów Stanisława Żaryna) na miarę możliwości zgodnie z przedwojennym wyglądem z wyeksponowaniem najdawniejszych, autentycznych elementów. W 2012 roku nawierzchnia ulicy została wyremontowana.

Nazwa ulicy związana jest z tym, że prowadziła ona w kierunku Nowego Miasta oraz broniącej wjazdu do Starej Warszawy od jego strony Bramy Nowomiejskiej.

Ulica rozpoczyna się przy Rynku Starego Miasta u jego zbiegu z Wąskim Dunajem, po czym kieruje się na północny-zachód przecinając kolejno Krzywe Koło, międzymurze Zachwatowicza, Podwale oraz Mostową, aby zakończyć się skrzyżowaniem z Długą i Freta. Jest w całości zamknięta dla ruchu.

Nowomiejska (kamienica nr 5, gotycki portal)

Kamienica Półtorakowska z autentycznym, gotyckim portalem

Obiekty położone przy ulicy to w większości odtworzone po II wojnie światowej zabytkowe kamienice:

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię