FANDOM

Nowogrodzka
Śródmieście Południowe, Filtry
Śródmieście, Ochota
Nowogrodzka
ul. Nowogrodzka
Okres powstania: II połowa XVIII wieku
Długość: 2 200 m
Zakres numerów: 1-86

Ulica Nowogrodzka to długa na około 2 200 metrów ulica położona w dzielnicach Śródmieście i Ochota biegnąca od Brackiej aż do zbiegu z ulicą Koszykową niedaleko placu Zawiszy. Ulica na wielu odcinkach jest jednokierunkowa.

HistoriaEdytuj

Nowogrodzka 2

Ulica Nowogrodzka (rejon ul. Kruczej)

Istnienie ulicy Nowogrodzkiej związane jest z istnieniem jurydyki Nowogrodzka, prawdopodobnie już nawet w XV wieku. Po jej likwidacji w 1791 w ustawie Prawa o miastach stała się częścią Warszawy, a poważny jej rozwój nastąpił w w połowie XIX wieku wraz z otwarciem dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Zabudowana głównie modernistycznymi i eklektycznymi kamienicami, w znacznej części do dziś zachowała swój dawny charakter wąskiej ulicy z kamienicami. Jej przebieg zakłóca ulica Chałubińskiego i wybudowany tam do 1975 roku wiadukt oraz ulica Marszałkowska - obydwie uniemożliwiają ciągły przejazd ulicą Nowogrodzką.

PrzebiegEdytuj

Ulica rozpoczyna swój bieg skrzyżowaniem z Bracką i Mysią, po czym biegnie w kierunku zachodnim przecinając kolejno ulice Kruczą, Parkingową, Marszałkowską, Poznańską, Pankiewicza, Św. Barbary, Emilii Plater, Chałubińskiego, pasażem Braci Łopieńskich, Lindleya i placem Starynkiewicza, by zakończyć się skrzyżowaniem z Koszykową. Na długim odcinku ulica jest jednokierunkowa, w kierunku zachodnim od Brackiej do Marszałkowskiej, od Marszałkowskiej do Poznańskiej oraz od Emilii Plater do Chałubińskiego, natomiast w kierunku wschodnim od Emilii Plater do Poznańskiej.

Ważniejsze miejscaEdytuj

Gmach Biura Telegrafu i Telefonu

Gmach Głównego Urzędu Telekomunikacyjnego

Skanuj0030

Budynek urzędu telekomunikacyjnego w latach 50.

Nowogrodzka (kamienica nr 44, fasada)

Fasada kamienicy Frenkentala

CiekawostkiEdytuj

Nowogrodzka (powstanie warszawskie, batalion Sokol)

Tablica pamiątkowa na domu numer 1/3

GaleriaEdytuj

Zobacz też:Edytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię