FANDOM

Mysłowicka
Stary Żoliborz
Żoliborz
Mysłowicka (2)
ul. Mysłowicka (2011)
Okres powstania: lata 30. XX wieku
Długość: 250 m
Zakres numerów: 1-15

Ulica Mysłowicka (dawniej w formie Mysłowiecka) – długa na ponad 250 metrów ulica położona na Żoliborzu. Odchodzi od ulicy Bohomolca i dochodzi bez przecznic do Małogoskiej. Nazwa ulicy pochodzi od Mysłowic – miasta położonego w południowo-zachodniej Polsce, w województwie śląskim, w centrum Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Nazwa stanowi jedną z serii ulic tej okolicy nazwanych na cześć polskich miast. Oprócz niej w rejonie znajdują się ulice: Bytomska (Bytom), Mścisławska (Mścisław, dzis. Białoruś), Drohicka (Drohiczyn) i Małogoska (Małogoszcz).

Mysłowicka

Ulica Mysłowicka (2008)

Ulica powstała w roku 1935, jako druga, po ulicy Bytomskiej, z ulic odchodzących od ulicy Bohomolca w kierunku północnym. Ulica otrzymała charakter willowa i początkowo nazywała się Mysłowiecka, i choć oficjalna nazwa już przed 1939 rokiem brzmiała Mysłowicka, to poboczna forma używana była jeszcze długo po wojnie. Zabudowa częściowo uległa zniszczeniu podczas powstania warszawskiego. W latach 70. i 80. XX wieku w budynku przy ulicy Mysłowickiej 8 mieściła się rezydencja Ambasadora Brazylii. Willa wielokrotnie gościła ówczesnych polityków i dyplomatów na przyjęciach wydawanych przez ambasadora. W 1985 roku rezydencję odwiedzili ją między innymi Rubens de Falco i Lucelia Santos – odtwórcy głównych ról w popularnym wówczas serialu "Niewolnica Isaura" - Leoncia Almeidy i Isaury. Entuzjastycznie wówczas powitani przez mieszkańców Żoliborza.

Ulica współcześnie jest zdobiona, podobnie jak inne ulice w tym rejonie, przez repliki starych latarń przedwojennych, które zastąpiły zniszczone, oryginalne lampy w latach 90. XX wieku. Jeszcze pod koniec lat 80. XX wieku można było oglądać na masztach latarni ślady po kulach i odłamkach, pozostałych z czasów powstania warszawskiego.

Ulica Mysłowicka odchodzi od ulicy Franciszka Bohomolca na północny zachód. Dochodzi do ulicy Małogoskiej. Mniej więcej w 2/3 długości ulica delikatnie skręca na północny wschód. Długość to około 200 metrów. Przy ulicy znajduje się 15 budynków, w tym budynki nr 4 i 7 są podzielone na mniejsze, osobne posesje (4, 4a, 7a, 7b, 7c, 7d). W budynku przy ulicy Mysłowickiej 12, od wiosny 1992 roku działa "Dom Rodzinny im. Czesławy Rzymowskiej", należący do Warszawskiego Koła Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Upośledzonych Umysłowo".

W sieci Wikii

Losuj Wikię