FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: Moniuszki (ulica w Wesołej).
Stanisława Moniuszki
Śródmieście Północne
Śródmieście
Moniuszki01
ul. Moniuszki w kierunku placu Powstańców Warszawy
Okres powstania: 1901 rok
Długość: 265 m
Zakres numerów: 1-11
Komunikacja miejska: T: nie kursują, A: nie kursują
Zobacz ulicę w Google Maps

Ulica Stanisława Moniuszki leży w obszarze Śródmieście Północne. Zaczyna się od placu Powstańców Warszawy, przecina Jasną, mija plac Emila Młynarskiego, Pasaż Witolda Rowickiego i kończy się ślepo tuż przed ulicą Marszałkowską. Jej patronem jest Stanisław Moniuszko, polski kompozytor, dyrygent, autor pieśni, operetek, baletów i oper.

Tablica Józef Piłsudski ul. Moniuszki 2

Tablica na budynku przy ul. Moniuszki 2

HistoriaEdytuj

Ulica została utworzona w 1901 roku na miejscu lokalnej uliczki na terenach przeniesionego Szpitala Dzieciątka Jezus, a dzięki sąsiedztwu Filharmonii Narodowej jej patronem został Stanisław Moniuszko. Pozostałością po terenach szpitala był kościół szpitalny Imienia Jezus pod adresem Moniuszki 3.

W pensjonacie Wandy Romanówny pod numerem 2, w specjalnie przygotowanej kwaterze na drugim piętrze, po powrocie z twierdzy magdeburskiej w dniach 10 - 13 listopada 1918 roku zamieszkał Józef Piłsudski. Kamienicę wyburzono kilka lat później, a na wybudowanym na jego miejscu wielopiętrowym budynku w okresie międzywojennym odsłonięto tablicę pamiątkową.

Zabudowę ulicy stanowiły wysokie modernistyczne kamienice. W 1930 roku pod ówczesnym numerem 10 wybudowano gmach włoskiego towarzystwa ubezpieczeń "Riunione Adriatica di Sicurta", ze znaną w okresie międzywojennym, zajmującą dwa piętra restauracją "Adria".

Podczas powstania warszawskiego zabudowa ulicy została całkowicie zniszczona. W 1950 roku rozebrano ruiny kościoła, w 1955 roku odbudowano Filharmonię Narodową, a w 1960 roku zrekonstruowano gmach "Riunione Adriatica." W 1973 roku została otwarta restauracja "Adria", jednak nie odzyskała dawnej świetności.

OtoczenieEdytuj

Wzdłuż ulicy Moniuszki znajdują się:

W sieci Wikii

Losuj Wikię