FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Międzynarodowa.
Międzynarodowa
Saska Kępa
Praga Południe
Międzynarodowa
ul. Międzynarodowa (rejon ul. Brazylijskiej)
Okres powstania: bd.
Długość: 1 950 m
Zakres numerów: 32-68

Ulica Międzynarodowa leży w rejonie Saska Kępa na Pradze Południe. Została wytyczona jeszcze przed wojną, zabudowana w drugiej połowie XX wieku. Swą nazwę zawdzięcza międzynarodowym wystawom odbywającym się tu w okresie międzywojennym. Nazwa jest także związana z międzynarodowym nazewnictwem innych ulic znajdujących się na Saskiej Kępie. Wzdłuż ulicy biegnie Kanał Wystawowy.

Międzynarodowa rozpoczyna swój bieg od alei Stanów Zjednoczonych, potem styka się z Brazylijską, przecina ulice Zwycięzców i Walecznych, spotyka się z Angorską i dochodzi do alei Waszyngtona, którą przecina. Dalej ulica biegnie wzdłuż Parku Skaryszewskiego dochodząc do Jeziora Kamionkowskiego. Tam na chwilę zmienia się w deptak i mostek nad kanałkiem. Za mostkiem znowu jako jezdnia przecina ulicę Stanisława Augusta, aleję Wedla i kończy się skrzyżowaniem z Grochowską.

Początki zabudowy ulicy to przełom lat 50. i 60. XX wieku. Na przełomie lat 60. i 70. wybudowano po wschodniej stronie ulicy nowe osiedle 10 piętrowych bloków oficjalnie nazwane osiedlem "Międzynarodowa", nieoficjalnie ochrzczone przez mieszkańców Saskiej Kępy "chamowem" lub "chamówką". Ta niewątpliwie obraźliwa nazwa wiązała się z faktem, ze bloki te wybudowano dla resortu spraw wewnętrznych PRL i miano je zasiedlać głównie funkcjonariuszami Służby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej. Bloki głównie jednak zasiedlali zwykli mieszkańcy Warszawy niezwiązani z resortami bezpieczeństwa. Dziś nazwa ta funkcjonuje wyłącznie w słownikach starych saskokępian. Nazywanie przez starych saskokępian ulicy Międzynarodowej "chamowem" jest nieadekwatne do struktury ludności zamieszkującej tę ulicę – w dużej części zaczynają to być osoby wykształcone, a osiedle zróżnicowało się pod względem lokatorów. W XXI wieku pomiędzy blokami wybudowano wysoki nowoczesny apartamentowiec (Międzynarodowa 50a). W listopadzie 2011 roku u zbiegu z ul. Zwycięzców powstało nowe rondo, wybudowane w jeden weekend, a w przyszłości w sąsiedztwie ulicy (nad Kanałem Wystawowym) ma powstać linia tramwajowa. W 2014 roku rozpoczęła się też budowa budynku mieszkalnego "Villa Onyx" (nr 50).

Międzynarodowa 2

Ulica Międzynarodowa (rejon ul. Zwycięzców)

Ulica Międzynarodowa jest czwartą obok Francuskiej, Zwycięzców i Saskiej główną arterią Saskiej Kępy. Mieszczą się tu sklepy, banki, szkoła (na rogu ze Zwycięzców) i inne ważne dla mieszkańców obiekty. Na tyłach ulicy, po stronie wschodniej ulokowane są pracownicze ogródki działkowe, miejsce chętnie odwiedzane przez spacerowiczów.

W sieci Wikii

Losuj Wikię