FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Meksykańska.
Meksykańska
Saska Kępa
Praga Południe
Meksykanska
ul. Meksykańska (rejon Paryskiej)
Okres powstania: 1962 rok
Długość: 325 m
Zakres numerów: 3-10

Ulica Meksykańska – długa na ponad 325 metrów ulica położona na Saskiej Kępie, w dzielnicy Praga Południe. Biegnie na zachód od ulicy Saskiej i, krzyżując się z ulicą Wandy, dochodzi do skrzyżowania z Paryską i placem Przymierza. Jej przedłużeniem w kierunku zachodnim jest ulica Szczuczyńska. Ulica Meksykańska jest częściowo jednokierunkowa – na odcinku od Paryskiej/placu Przymierza do Wandy ruch odbywa się w kierunku ulicy Saskiej.

Choć osiedle Saska Kępa powstało już w w okresie międzywojennym, ulicę przebito dopiero w 1962 roku. Wcześniej w Warszawie nie istniała żadna inna ulica o nazwie Meksykańska. Przed wojną w miejscu dzisiejszej ulicy Meksykańskiej istniała jednak siatka łukowatych ulic, po których dziś nie ma śladu – tworzyły ją nieistniejące dziś ulice Jarzębskiego, Kopenhaska i Strykowska, a także Wandy i Raperswilska, które istnieją dziś w zmienionym kształcie.

Za czasów PRL-u głównymi obiektami przy ulicy Meksykańskiej były dwa "blaszaki" - pierwszy to największy na Saskiej Kępie "Sam", czyli sklep samoobsługowy, drugi, na rogu z Saską, piekarnia. Dziś na miejscu tych "nowoczesnych" peerelowskich zdobyczy handlowych stoją domy mieszkalne. Na parterze jednego z nich ulokował się supermarket "Elea".

Nazwa ulicy pochodzi od Meksyku – słowo to może oznaczać zarówno państwo Meksyk, jak i miasto Meksyk (Ciudad de México). Wśród okolicznych ulic są zarówno te nazwane od państw (Kubańska, Brazylijska, Kanadyjska itd.), jak i od miast (Paryska, Lizbońska, Zakopiańska itd.). Pewne jest jednak, że nazwa ulicy nie pochodzi od dzielnicy Rybnika o nazwie Meksyk.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Meksykanska w str saska

Od ulicy Wandy w stronę Saskiej

W sieci Wikii

Losuj Wikię