FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Osiedle Marywilska i Zespół przystankowy Osiedle Marywilska.
Marywilska
Bródno, Żerań
Białołęka, Targówek
Marywilska
ul. Marywilska (rejon Smugowej)
Okres powstania: lata 20. XX wieku
Długość: 3 700 m
Zakres numerów: 16-58

Ulica Marywilska – ulica położona na Targówku i na Białołęce, która biegnie od ulicy Toruńskiej do ulicy Smugowej.

Ulica powstała zapewne około lat 20. XX wieku, stając się zachodnią granicą magistrackiego miasteczka dla bezdomnych Annopol, założonego w 1927 roku. Nazwę ulica wzięła od folwarku Marywil, która znajdował się wówczas w rejonie współczesnej ulicy Annopol. Do około 1932 roku w sąsiedztwie ulicy znajdował się fort XIV Marywil, który został wówczas całkowicie zlikwidowany w związku z budową osiedla dla bezdomnych. W 1938 roku cała ówczesna ulica znalazła się w granicach Warszawy. W 1939 roku ulica rozpoczynała swój bieg od skrzyżowania z Toruńską, po czym kierowała się na północ krzyżując się z Wiśniewską i Annopolską, kończąc się na ulicy Gajowej. Nie było żadnych planów jej przedłużenia. Ulica była zabudowana niewielkimi domami oraz osiedlem dla bezdomnych na Annopolu, zabudowania te dobrze przetrwały II wojnę światową, jednak osiedle bardzo szybko rozebrano, a domki zniknęły najpóźniej w momencie budowy węzła z Trasą Armii Krajowej. Kawałek na północ, przy torach kolejowych, znajdował się obiekt otoczony rozległym parkiem – kolonia Gaj, opisana według powojennych studiów BOS-u jako: kilka budynków parterowych murowanych i drewnianych, mocno uszkodzonych[1].

Marywilska (2)

Ulica Marywilska (rejon Toruńskiej)

Marywilska (nr 65, nr 67)

Inwestycje mieszkaniowe przy ul. Marywilskiej, os. Starodęby (nr 65/67)

W latach 40. i 50. XX wieku, w nawiązaniu do przedwojennych planów przeniesienia przemysłu na Żerań, przy ulicy powstały liczne zakłady przemysłowe, a obok także osiedle Marywilska. Dnia 11 lutego 1952 roku uruchomiono wzdłuż ulicy Marywilskiej nową linię tramwajową o długości 2 640 metrów, biegnącą na przedłużeniu linii wzdłuż Wysockiego do Żerania Wschodniego – zapewne wtedy też wybudowano przedłużenie ulicy aż do ulicy Wyspiarskiej. Linia przeznaczona była przede wszystkim dla pracowników Zakładu Prefabrykacji oraz sąsiednich fabryk. Na nową trasę jako pierwszy wyruszył tramwaj linii 12. Linię tramwajową zlikwidowano 17 października 1971 roku, kiedy to otwarto nową linię wzdłuż ulicy Annopol na nową pętlę Żerań Wschodni. Tramwaje zastąpiła nowa linia autobusowa 176. Ulica do dzisiaj zachowała przemysłowo-magazynowy charakter, choć zaczęły pojawiać się inwestycje mieszkaniowe, w planach jest przebudowa i poszerzenie ulicy.

Ulica rozpoczyna swój bieg od węzła drogowego (zwanego węzłem Marywilska) z ulicą Toruńską i Wysockiego, po czym kieruje się na północ krzyżując się kolejno z ulicami Inowłodzką, Odlewniczą, Daniszewską, Proletariatczyków, następnie przebiega mostem nad Kanałem Żerańskim i biegnie dalej krzyżując się z ulicami Płochocińską, Miętową, Kupiecką, Sygnałową i Wyspiarską, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Czołową i Smugową.

Marywilska (nr 26)

Chłodnia Morspol (nr 26)

Marywilska (nr 44a)

Centrum Pomocy Bliźniemu (nr 44a)

Wzdłuż ulicy Marywilskiej znajdują się następujące obiekty:

PrzypisyEdytuj

  1. Archiwum Biura Odbudowy Stolicy, dokument sygn. 72/25/0/-/7467 z dnia 17 lipca 1945 r.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię