FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Osiedle Mariensztat i Zespół przystankowy Mariensztat.
Mariensztat
Powiśle, Śródmieście Północne
Śródmieście
Mariensztat 2
ul. Mariensztat (rejon ul. Dobrej)
Okres powstania: XVIII wiek
Długość: 375 m
Zakres numerów: 7-25

Ulica Mariensztat – długa na ponad 375 metrów ulica położona w Śródmieściu. Biegnie od Dobrej w górę do Krakowskiego Przedmieścia. Jest przejezdna jedynie na 125-metrowym odcinku od Dobrej do Sowiej. Pozostała część jest przeznaczona wyłącznie dla ruchu pieszego.

Ulica zaczyna się skrzyżowaniem z ulicą Dobrą. Biegnąc na zachód, krzyżuje się z ulicą Sowią, a następnie tworzy południową pierzeję Rynku Mariensztackiego. W dalszym biegu krzyżuje się z ulicą Boczną, po czym dociera na koronę Skarpy Wiślanej, w pobliże ulicy Krakowskie Przedmieście (bez skrzyżowania).

HistoriaEdytuj

Ulica Mariensztat powstała w XVIII wieku jako główny trakt jurydyki Mariensztat, założonej przez Eustachego i Marię Potockich. Imię właścicielki zostało utrwalone w nazwie jurydyki – z niem. Marienstadt (Miasto Marii).

Zabudowania ulicy Mariensztat nie przetrwały II wojny światowej. Obecne osiedle mieszkaniowe otaczające ulicę zostało wybudowane w latach 1948-1949 i ma na celu nawiązywać do przedwojennej zabudowy.

Najważniejsze obiektyEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Przed wojną ulica dochodziła aż do Wisły. Od rzeki odcięto ją przy odbudowie Mariensztatu w 1948 roku.
  • Przy ul. Mariensztat 3 mieszkał Wiktor Gomulicki, powieściopisarz i badacz dziejów Warszawy. W 1909 roku urodził się tu jego syn Juliusz Wiktor, eseista, filolog, historyk literatury i znawca twórczości Norwida.
  • W kamienicy przy ul. Mariensztat 9 kręcony jest serial TVP pt. Złotopolscy. Obecnie stan architektoniczno-budowlany konstrukcji jest zagrożony.

GaleriaEdytuj