FANDOM

Lipska
Saska Kępa
Praga Południe
Lipska
ul. Lipska
Okres powstania: lata 30. XX wieku
Długość: 500 m
Zakres numerów: 3-42

Ulica Lipska upamiętnia bitwę pod Lipskiem z 1813 roku w której, w nurtach rzeki Elstery zginął wtedy Książę Józef Poniatowski (samej rzece - Elsterze Białej - zawdzięcza swoja nazwę inna uliczka na Saskiej Kępie: Elsterska).

Lipska, równoległa i podobna w kształcie do ulicy Berezyńskiej zaczyna swój bieg od "małej" Waszyngtona, przecina ulicę - deptak Elsterską, potem Francuską, Finlandzką i kończy się na Estońskiej. Jednokierunkowa, na zachód, od Waszyngtona do Francuskiej i od Francuskiej do Estońskiej. Posiada typową zabudowę z lat 30. XX wieku. Niestety od czasów swego powstania większość domów na Lipskiej nie widziała ekip remontowo-budowlanych.

Pod numerem 15a ostatnio wybudowany budynek mieszkalny, gdzie na parterze mieszczą się jedyne w okolicy czynne Delikatesy pod nazwą "Paula" (najbliższy sklep spożywczo-chemiczno-monopolowy dla mieszkańców Jakubowskiej, Lipskiej, Estońskiej, Finlandzkiej, Berezyńskiej i Łotewskiej czynny 7 dni w tygodniu do 24.00). W suterenie przy Lipskiej 38 działa jedyny na starej Saskiej Kępie punkt Ksero działający nieprzerwanie od lat 80. XX wieku.

Obiekty zabytkoweEdytuj

Lipska (nr 14, nr 12)

Kamienice nr 14 i nr 12

W sieci Wikii

Losuj Wikię