FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: stacja metra Lazurowa i zespół przystankowy Lazurowa.
Lazurowa
Chrzanów, Górce, Groty, Jelonki Północne, Jelonki Południowe
Bemowo
Lazurowa (autobus 154)
Lazurowa, autobus linii 154
Okres powstania: przełom XIX i XX wieku
Długość: 3 700 m
Zakres numerów: 1–185

Ulica Lazurowa – długa na ponad 3,5 km ulica na Bemowie, wyznaczająca m.in. zachodnią granicę Jelonek.

PrzebiegEdytuj

Odchodzi na północ od ul. Połczyńskiej, następnie krzyżuje się z ulicami Szeligowską, Sterniczą, Człuchowską, Wyki, Karabeli, Batalionów Chłopskich, Szwankowskiego, Szobera, Doroszewskiego, Górczewską (tworząc rondo Radia Wolna Europa), Narwik, al. Obrońców Grodna (tworząc dwupoziomowy węzeł) i Dywizjonu 303, po czym przechodzi w ulicę Kaliskiego.

Ulica leży w całości w dzielnicy Bemowo, przebiega na granicy obszarów Miejskiego Systemu Informacji Jelonki Południowe i Jelonki Północne (od wschodu) oraz Chrzanów (od zachodu), a następnie przez Górce, a od wiaduktu kolejowego nad ulicą od zachodu przez Groty, kończąc się na wysokości granicy obszarów Górce i Fort Radiowo (od wschodu) oraz w obszarze MSI Groty (od zachodu).

OtoczenieEdytuj

Historia Edytuj

Droga w tym miejscu nie pojawia się na rosyjskiej mapie okolic Warszawy z 1836 roku[1] ani na rosyjskiej mapie topograficznej z 1891 roku[2], jest za to widoczna na niemieckiej mapie z 1911 roku[3], na której łączy Groty z Chrzanowem. Nazwa Lazurowa została nadana ulicy w 1954 r.[4] Od 31 stycznia 1979 roku północny odcinek ulicy nosi nazwę Kaliskiego (por. ulica Kaliskiego)[5].

Dzięki budowie w latach 2011-2015 alei 4 Czerwca 1989 roku, którą nazywano projektową Nowolazurową, ulica Lazurowa uzyskała przedłużenie na południe do Alej Jerozolimskich i Trasy Salomea-Wolica.

W 2016 roku ulicę przedłużono na południe od ul. Szeligowskiej do Połczyńskiej umożliwiając bezpośredni przejazd do al. 4 Czerwca 1989 roku z pominięciem ul. Szeligowskiej - na tamtym odcinku ulica ma dwie jezdnie otoczone ekranami.

W przyszłości planowana jest przebudowa ulicy i utworzenie wraz z ul. Kaliskiego ciągu kierującego się na północ do Trasy Mostu Północnego, co ma pozwolić na stworzenie długiego ciągu komunikacyjnego w północnej i zachodniej części miasta. Pod skrzyżowaniem z ul. Górczewską ma powstać stacja linii M2 metra Lazurowa.

Transport Edytuj

Całą długością ulicy Lazurowej poprowadzony jest ruch autobusowy, znajduje się tu dziesięć zespołów przystankowych: Lazurowa, Sternicza, Siemiatycka, Człuchowska, Batalionów Chłopskich, Szobera, Osiedle Górczewska, Narwik i Fort Blizne. Ulicą nieprzerwanie od 1952 roku kursuje linia autobusowa 105. W okolice ulicy Lazurowej sięga także komunikacja tramwajowa (pętla Osiedle Górczewska i odcinek trasy na przedłużeniu ul. Kaliskiego). Wzdłuż ulicy nie przebiega ścieżka rowerowa.

Przypisy Edytuj

  1. Карта Окрестностей Варшавы (arkusz 2), Warszawa 1860, dostępna w zbiorach Archiwum Map WIG. Dostęp 4 czerwca 2015 r.
  2. Rosyjska mapa topograficzna 1:42 000, okolice Warszawy w kierunku północnym, 1891 r., dostępna w zbiorach Archiwum Map WIG.
  3. Karte des Westlichen Russlands, arkusz Warszawa-Süd, Königlich Preußische Landesaufnahme, 1911. Dostępny w archiwum Wojskowego Instytutu Geograficznego. Dostęp 4 czerwca 2015 r.
  4. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 278. ISBN 83-86619-97X
  5. Ibid., s. 335.