FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: Ulica Kubusia Puchatka w Wesołej.
Kubusia Puchatka
Śródmieście Północne
Śródmieście
Kubusia Puchatka (ulica)
ul. Kubusia Puchatka (2015)
Okres powstania: 1956 rok
Długość: 160 m
Zakres numerów: brak

Ulica Kubusia Puchatka leży w obszarze Śródmieście Północne. Biegnie od ul. Wareckiej do ul. Świętokrzyskiej. Została zaprojektowana na osi gmachu Ministerstwa Finansów, zamyka ją charakterystyczny budynek z wieżyczką przy ul. Wareckiej. Jest ona jednokierunkowa w kierunku południowym. Wszystkie okoliczne budynki są przypisane numeracji ulicy Wareckiej.

Ulica wraz z osiedlem powstała w latach 1949-56 w miejscu wyburzonych oficyn kamienic Nowego Światu. Nie wiedziano jak ją nazwać, dlatego Express Wieczorny ogłosił plebiscyt wśród dzieci. I tak patronem został Kubuś Puchatek, miś znany z literatury dziecięcej stworzony przez Alana Alexandra Milne'a.

Kameralna ulica miała pełnić rolę ciągu pieszego, odciążającego wąskie w tamtych czasach chodniki Nowego Światu. Miała również kontynuować tradycje ul. Świętokrzyskiej, która przed wojną słynęła z antykwariatów. Dlatego też partery domów przeznaczono na księgarnie, antykwariaty i specjalistyczne sklepy dla kolekcjonerów. Pod ulicą projektowano podziemny garaż. Plany te nie zostały jednak zrealizowane.

CiekawostkiEdytuj

  • Ulica i osiedle zostały zaprojektowane przez zespół młodych architektów pod kierunkiem Zygmunta Stępińskiego. Poza samym Stępińskim wszyscy byli jeszcze studentami Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej
  • Inwestor osiedla, Zakład Osiedli Robotniczych, ufundował dwie kamienne tablice z nazwą ulicy i wizerunkiem Kubusia Puchatka z Prosiaczkiem pochodzącym z książki Milne'a ilustrowanej przez Ernesta H. Sheparda. Na tablicy MSI wykorzystano już nowy wizerunek małego bohatera, stworzony przez studio Disneya.
  • ulicę obsadzono czterdziestoma 20-letnimi lipami przywiezionymi w 1954 roku ze Szczecina.
  • na ulicy została otwarta kawiarnia holenderska "Lente", czego konsekwencją było zorganizowanie 17 maja 2009 festynu holenderskiego O, Holender! z okazji święta królowej Holandii

Linki zewnętrzneEdytuj

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię