FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Konwiktorska.
Konwiktorska
Nowe Miasto
Śródmieście
Konwiktorska (2)
ul. Konwiktorska (2007)
Okres powstania: XVIII wiek
Długość: 440 m
Zakres numerów: 2-9

Ulica Konwiktorska – ulica na Nowym Mieście w dzielnicy Śródmieście, biegnąca od ul. Bonifraterskiej do ul. Zakroczymskiej.

HistoriaEdytuj

Ulica została poprowadzona w XVIII wieku podczas budowy "konwiktu jezuitów", koszary pod numerem 3 zostały wzniesione w 1780 roku, i stąd powstała nazwa Konwiktowa. W 1777 roku została zatwierdzona obecna nazwa[1].

W latach 1919-1925 ulica kończyła się skrzyżowaniem z ul. Rybaki, obecnie ten fragment nosi ul. Sanguszki. W 1928 roku wybudowano stadion Polonii Warszawa (pod numerem 6), w czasie II wojny światowej zburzony został Pałac Sierakowskiego i odbudowany w latach pięćdziesiątych[2]. Dnia 2 października 1976 roku, w pobliżu wschodniego odcinka, uruchomiono zespół przystankowy Konwiktorska.

Opis ulicyEdytuj

Konwiktorska (nr 3-5)

Pałac Sierakowskiego

52° 15.282' N 21° 0.145' E

Ulica łączy skrzyżowanie ul. Bonifraterskiej i ul. Muranowskiej z ul. Zakroczymską i ul. Sanguszki. Po drodze przecina ul. Dolańskego oraz niewielka uliczka ul. Fondamińskiego – jednym z najbardziej rozpoznawanych obiektów w pobliżu jest stadion Polonii Warszawa, klubu piłkarskiego. Przed wejściem znajduje się mural powstańczy z 2009 roku[3].

Znajdują się tu także zespół szkół sportowych, Muzeum Tyflologiczne, zabytkowy Pałac Sierakowskiego w którym obecnie mieści się przychodnia lekarska, budynek dawnej Szkoły Przemysłu Graficznego im. marsz. Piłsudskiego (dziś mieści się tu Instytut Poligrafii Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej) oraz tereny zielone: Skwer Batalionu Gozdawa, obecnie prawie całkowicie zabudowany przez nowy budynek.

Jedynymi ulicami odchodzącymi od Konwiktorskiej są Dolańskego oraz niewielka uliczka (a w zasadzie ciąg pieszy) Fondamińskiego.

Przypisy Edytuj

  1. Moduły informacyjne MSI o nazwach ulic (od g do k), dostęp: 16 października 2015
  2. Pałac Sierakowskiego, warszawa1939.pl, dostęp: 16 października 2015
  3. Mural Powstańczy odsłonięty. warszawa.pl, 31 lipca 2009. [dostęp: 17 października 2015].

W sieci Wikii

Losuj Wikię