FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Kondratowicza.
Ludwika Kondratowicza
Bródno, Podgrodzie, Zacisze
Targówek
Kondratowicza (2)
ul. Kondratowicza
Okres powstania: lata 30. XX wieku
Długość: 2 900 m
Zakres numerów: 2-50

Ulica Kondratowicza – ulica na osiedlu Bródno na Targówku, która przebiega od ul. Rembielińskiej do ul. Bystrej i ul. Codziennej, gdzie kontynuuje bieg jako ul. Młodzieńcza. Posiada po dwa pasy w każdym kierunku.

Ulica istniała już w XIX wieku i funkcjonowała jako droga międzyforteczna łącząca drogi dojazdowe do fortów XIVa Pelcowizna, XIV Marywil i XIII Lewicpol. Na planie z 1919 roku[1] ulica widnieje pod nazwą Forteczna jako przedłużenie ul. Kościuszki (ob. ul. Toruńska) i biegnie od Ustroni przez Stefanówkę i Stare Bródno obok folwarków Bródno i Zacisze aby przejść w ob. ul. Młodzieńczą.

Po likwidacji fortów ulica pełni do dziś ważną funkcję komunikacyjną łączącą Bródno i Zacisze. Obecna nazwa została nadana 13 marca 1930 roku[2]. Pierwsza część ulicy została włączona do miasta w 1916 roku na odcinku od ul. Toruńskiej do ówczesnej ul. Białołęckiej; pozostałą część włączono w 1951 roku.

Dzisiejszy przebieg ulicy jest w zasadzie identyczny z przebiegiem przedwojennym, jedyną zmianą jest likwidacja odcinka od ul. Rembielińskiej do Toruńskiej w związku z budową osiedla Bródno w latach 60. - obecnie dojazd do ul. Toruńskiej jest realizowany przez ul. Bazyliańską.

Ulica Kondratowicza rozpoczyna swój bieg na skrzyżowaniu z ul. Rembielińską po czym biegnie na wschód przecinając ulice Łabiszyńską, Chodecką, Malborską, Kowalskiego, Świętego Wincentego, Blokową, Przy Grodzisku, Safony, Bohuszewiczówny i Gibraltarską, kończąc się na skrzyżowaniu z Codzienną, Młodzieńczą, Bystrą i Skierskiego.

Remont Kondratowicza

Ulica Kondratowicza podczas remontu

W dniach 27-30 czerwca 2008 roku została poddana remontowi północna jezdnia, a 4-7 lipca południowa jezdnia ulicy.

Patronem ulicy jest Ludwik Kondratowicz, polski poeta i tłumacz. Co ciekawe, Kondratowicz jest patronem dwóch ulic - ulica Syrokomli, pochodząca od poetyckiego pseudonimu Kondratowicza Władysław Syrokomla, znajduje się niedaleko na Nowym Bródnie.

52° 17.525' N 21° 2.884' E

Najważniejsze obiektyEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Plan Warszawy z 1919 roku, Towarzystwo Doraźnej Pomocy Lekarskiej, Trasbus
  2. "Słownik nazewnictwa Warszawy", Kwiryna Handke, 1998

W sieci Wikii

Losuj Wikię