FANDOM

ks. Ignacego Kłopotowskiego
Stara Praga
Praga Północ
Klopotowskiego
ul. Kłopotowskiego, w tle Komora Wodna
Okres powstania: XVIII wiek
Długość: 600 m
Zakres numerów: 1-38
KW widok ogolny

Komora Wodna na początku ulicy

NKP widok

Skrzyżowanie z ul. Jagiellońską, widok na Centrum Praha

Ulica księdza Ignacego Kłopotowskiego (dawniej Brukowa, Szeroka, Wójcika) – około 600-metrowa ulica, leżąca w obszarze Stara Praga na Pradze Północ. Patronem ulicy jest ksiądz Ignacy Kłopotowski, polski prezbiter katolicki, założyciel Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Loretańskiej, od 2005 roku błogosławiony. Ulica jest jednokierunkowa – ruch odbywa się w stronę Wisły (na południowy zachód). Posiada jedną jezdnię po dwa pasy ruchu.

PrzebiegEdytuj

Kłopotowskiego

Ulica Kłopotowskiego (rejon ul. Jagiellońskiej)

Ulica Kłopotowskiego biegnie równolegle do sąsiadującej ulicy Stefana Okrzei, a także do al. Solidarności. Zaczyna się na Wybrzeżu Szczecińskim, a następnie przecina kolejno ulice Panieńską, Sierakowskiego, Floriańską, Jagiellońską i kończy swój bieg na ulicy Targowej.

HistoriaEdytuj

Powstanie ulicy szacowane jest na drugą połowę XVIII wieku. Ówcześnie nazywana Brukową stanowiła dojazd do tyłów budynków z ulicy Brukowanej (dziś Okrzei), która była dojazdem do mostu Ponińskiego. Z powodu charakteru "zaplecza" na Brukowej utrzymywała się drewniana zabudowa, podczas gdy na sąsiedniej ul. Brukowanej stały już kamienice.

Sytuacja się zmieniła na przełomie XVIII i XIX wieku, już po spaleniu mostu Ponińskiego. Kolejne mosty łyżwowe łączyły lewy brzeg Wisły z ulicą Brukową, co było motorem napędowym rozwoju. Około 1820 roku została poszerzona i przedłużona do ul. Targowej, a w latach 1824-1825 stanęła przy niej klasycystyczna Komora Wodna. Około 1836 w miejscu dzisiejszego Centrum Praha postawiono zabudowania straży pożarnej. W tym samym roku po drugiej stronie ulicy powstał okrągły gmach praskiej synagogi, co spowodowało koncentrację życia społeczności żydowskiej w tym miejscu.

Znaczenie ulicy utrzymywało się aż do oddania do użytku w 1864 roku mostu Kierbedzia. Rozebrano most łyżwowy, a w pobliżu Komory Wodnej wystawiono w latach 1868-1869 okrągły gmach praskich wodociągów. W tym okresie nadano ulicy nową nazwę: Szeroka.

Podczas II wojny światowej bliskość Wisły stała się przekleństwem Szerokiej. Wiele budynków na odcinku od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Jagiellońskiej zostało zniszczonych, wiele też później rozebrano. Po zakończeniu wojny ulica zyskała częściowo nową zabudowę, a w 1949 roku jej patronem został lewicowy działacz Karol Wójcik. W 1950 roku na miejscu dawnego zespołu szkół powszechnych wybudowano siedzibę ówczesnych władz dzielnicy, gdzie obecnie mieści się Urząd Dzielnicy Praga Północ.

W 1991 roku patronem ulicy został ks. Ignacy Kłopotowski.

OtoczenieEdytuj

Kłopotowskiego (nr 38)

Kamienica (nr 38)

Klatka schodowa Kłopotowskiego 38

Klatka schodowa w kamienicy nr 38

Ważniejsze obiekty po północno-zachodniej stronie ulicy Kłopotowskiego:

Po południowo-wschodniej stronie ulicy Kłopotowskiego mieszczą się:

CiekawostkiEdytuj

  • W marcu 2009 roku przy wejściu do Domu Generalnego Sióstr Loretanek (nr 18) otwarto drugie w Warszawie Okno Życia. Jego powstanie sfinansowało młode małżeństwo, Ewa i Marcin, którzy postanowili przeznaczyć wszystkie pieniądze, jakie otrzymali w czasie uroczystości weselnej, na ten właśnie cel.

W sieci Wikii

Losuj Wikię