Fandom

Warszawikia

Ulica Jasna w Śródmieściu

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: Ulica Jasna w Wesołej i Zespół przystankowy Jasna.
Jasna
Śródmieście Północne
Śródmieście
Jasna Filharmonia.JPG
Ulica Jasna przy Filharmonii Narodowej
Okres powstania: 1757 rok
Długość: 440 m
Zakres numerów: 1-26
Komunikacja miejska: 102, 105, 107, 111, 116, 178, 180, 222, 503, 518

Ulica Jasna leży w obszarze Śródmieście Północne. Zaczyna się skrzyżowaniem z ulicami Złotą i Zgoda, przecina kolejno ulice Boduena, Sienkiewicza, Moniuszki, Świętokrzyską i kończy swój bieg wpadając w plac Dąbrowskiego. Jasna jest jednokierunkowa w kierunku południowym.

HistoriaEdytuj

Jasna (nr 1-3).JPG

Dom pod Orłami (nr 1/3)

Jasna (nr 6).JPG

Kamienica (nr 6)

Ulica została wytyczona w 1757 roku, wraz z początkiem jurydyki Bielino, i rozciągała się ona między ul. Świętokrzyską a placem Zielonym (dziś pl. Dąbrowskiego). Jasna ówcześnie była rzadko zabudowana, do końca XVIII wieku stało tam zaledwie sześć domów - głównie dworków z rozległymi ogrodami. Prawdopodobnie to od nich wzięła swoją nazwę zatwierdzoną w 1770 roku. Zamieszkiwali ją przeważnie niemieccy rzemieślnicy skuszeni przywilejami ekonomicznymi.

Rozkwit okolicy, a zarazem i ulicy Jasnej nastąpił w 1845 roku wraz z wybudowaniem Dworca Wiedeńskiego. W tym okresie na Jasnej wybudowano kilka kamienic czynszowych, między innymi istniejącą do dziś kamienicę Juliana Ankiewicza pod numerem 17. Pod adresem Jasna 26 powstał Hotel Victoria. W 1901 rozparcelowano tereny Szpitala Dzieciątka Jezus, a w jego miejscu wytyczono nowe ulice w tym Nowojasną - przedłużenie Jasnej do ulicy Zgoda.

Pierwszym obiektem jaki powstał na nowym odcinku była Filharmonia Warszawska wg projektu Karola Kozłowskiego. Wkrótce Nowojasną zabudowano kamienicami czynszowymi, a także przedstawicielstwami różnych instytucji, m.in. pod numerem 4 ulokowało się Towarzystwa Ubezpieczeń od Ognia, a pod 6 Bank Spółek Zarobkowych i Gospodarczych. Pod adresem Jasna 1, w 1917 roku wybudowano Dom pod Orłami - gmach Banku Towarzystw Spółdzielczych. Przy ulicy ulokowały się redakcje czasopism "Pediatrii Polskiej" i "Ekonomisty", wiele sklepów, cukiernia i restauracja. W 1913 roku na rogu z ulicą Sienkiewicza powstał budynek Teatru Nowoczesnego. W 1919 roku ulicę Nowojasną przyłączono do Jasnej, a w 1922 roku z numeracji ulicy wyłączono zabudowania przy placu Dąbrowskiego.

Drugiej wojny światowej nie przetrwała prawie cała zabudowa ulicy. Po wojnie część budynków rozebrano (m.in. Hotel Victoria oraz Teatr Nowoczesny), a część odbudowano w wersji uproszczonej. W 1949 roku odbudowany został Dom pod Orłami, a w 1955 roku Filharmonia, której nazwę zmieniono z "Warszawska" na "Narodowa".

Najnowszym budynkiem na ulicy jest Centrum Jasna - biurowiec postawiony latem 2004 roku na parkingu Telewizji Polskiej. W 2014 roku przebudowano również skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską.

Jasna Pln.JPG

Widok na Świętokrzyską

Jasna Pld.JPG

Ulica Jasna przy skrzyżowaniu z ul. Boduena

OtoczenieEdytuj

Wzdłuż ulicy znajdują się:

Nieistniejącymi adresami przy Jasnej są:

CiekawostkiEdytuj

  • do roku 1944 przetrwał parterowy dwór pod ówczesnym adresem Jasna 11/13, zaprojektowany przez Jakuba Fontanę.
  • przed 1914 rokiem pod adresem Jasna 2/4 mieściła się kawiarnia, do której wstęp miały wyłącznie kobiety.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię