FANDOM

Jakubowska
Saska Kępa
Praga Południe
Jakubowska
ul. Jakubowska
Okres powstania: początek XX wieku
Długość: 355 m
Zakres numerów: 4-32

Ulica Jakubowska znajduje się w najstarszej części Saskiej Kępy. Została wytyczona jeszcze przed I wojną światową. Jej nazwa pochodzi od działających tu niegdyś żydowskich pośredników handlu nieruchomościami, nazywanych przez okolicznych mieszkańców "Jakubowiczami". Jest pierwszą ulicą Saskiej Kępy od strony Pragi i Stadionu Dziesięciolecia. Równoległa i bezpośrednio przylegająca do alei księcia Józefa Poniatowskiego, przedłużenia mostu Poniatowskiego.

Jakubowska 2

Ulica Jakubowska

Ulica swój bieg rozpoczyna od ulicy Finlandzkiej, potem krzyżuje się z ulicą Estońską, następnie z Łotewską (do tego miejsca jest jednokierunkowa), by ślepo zakończyć się przy Wale Miedzeszyńskim. Początki zabudowy to lata 20. XX wieku. Jednak większość istniejących budynków jest powojenna. W latach 90. XX wieku nad ślepym końcem Jakubowskiej wybudowano ślimak łączący wiadukt Mostu Poniatowskiego z Wałem Miedzeszyńskim. Znacznie ułatwiło to ruch lokalny, niestety nieco popsuło jakość życia okolicznych mieszkańców z uwagi na hałas.

Jakubowska zabudowana jest jednostronnie, dlatego brak tam numerów nieparzystych. Ostatnio, tj. w 2008 roku jako jedna z nielicznych ulic Jakubowska została gruntownie wyremontowana.

Obiekty zabytkoweEdytuj

  • ul. Jakubowska 14 – dom własny architekta Czesława Przybylskiego, wybudowany przed 1939 rokiem (funkcjonalizm). Niestety architekt zmarł, zanim zdążył się do niego wprowadzić. Mieszkał tu natomiast m.in. inżynier komunikacji, inżynier, dyrektor robót publicznych Władysław Tryliński, twórca trylinki.
  • ul. Jakubowska 16 – dom rzeźbiarza Mieczysława Lubelskiego wybudowany w 1928 roku wg projektu Czesława Przybylskiego (funkcjonalizm). Dom posiada charakterystyczną pracownię z przeszklonym dachem, a w ogrodzie znajduje się figura Matki Boskiej. W 2011 roku rozpoczęła się jego przebudowy, w środku ma znaleźć się instytucja kultury "Dom Funkcjonalny".

W sieci Wikii

Losuj Wikię