FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy współczesnej ulicy Iłżeckiej. Zobacz też: dawną planowaną ulicę Iłżecką.
Iłżecka
Okęcie
Włochy
Iłżecka
ul. Iłżecka (aleja lipowa)
Okres powstania: XV wiek (?)
Długość: 1 200 m
Zakres numerów: 16-26

Ulica Iłżecka – ulica położona w obszarze Okęcie w dzielnicy Włochy, biegnie między ulicą Sasanki a ulicą 1 Sierpnia.

Biegnąca tędy droga istniała już z pewnością w XVIII wieku jako droga ze wsi Rakowiec w kierunku wsi Zbarż oraz Gorzkiewki, a być może już w XV wieku, gdyż wtedy istniały wymienione wsie jako dobra rodziny Zbarskich. Zapewne na przełomie XIX i XX wieku u zbiegu z drogą łączącą szosy do Zbarża i do Grójca (dziś jest to ul. 1 Sierpnia) powstał folwark z dworem, należący do dóbr Rakowiec. Wówczas też zapewne powstała aleja lipowa wzdłuż ulicy. W 1916 roku północna część tej drogi została przyłączona do Warszawy, nadano jej nazwę Zbarska, podczas gdy współczesna ulica pozostała poza granicami miasta, będąc nadal jego zapleczem ogrodniczym. Wzdłuż południowego skraju drogi znajdowały się też zabudowania wsi Zbarż.

Iłżecka 4

Ulica Iłżecka, odcinek środkowy

Iłżecka 6

Ulica Iłżecka, odcinek południowy

Okoliczne zabudowania, w tym dwór z folwarkiem, uległy zniszczeniu podczas II wojny światowej, zapewne w związku z sąsiedztwem lotniska Okęcie. Ulica, dawniej będąca istotnym traktem komunikacyjnym w okolicy, straciła znaczenie z powodu wybudowania jeszcze przed wojną ulicy Żwirki i Wigury oraz wybudowaną po wojnie linię kolei radomskiej, tracąc połączenie z ulicą Zbarską. W 1951 roku znalazła się w granicach Warszawy, a w roku 1954[1] uzyskała swoją współczesną nazwę nawiązującą do miejscowości Iłża, miasta w powiecie radomskim. Dzięki peryferyjnemu położeniu przeżyła ulicę Zbarską, biegła jedynie między ul. Sasanki a ul. 1 Sierpnia, w otoczeniu znalazły się tylko ogródki działkowe. Zmiany przyniósł dopiero przełom XX i XXI wieku, kiedy to w pobliżu ulicy 1 Sierpnia zaczęły powstawać zespoły biurowców (Wiśniowy Business Park oraz Business Garden), jednocześnie południowy odcinek wraz z ostatnimi wzdłuż ulicy pozostałościami wsi Zbarż (ostatni dom znajdował się pod nr 16) został zlikwidowany około 2010 roku w związku z budową węzła ul. Sasanki z Trasą N-S. Jej przedłużenie na północ doprowadzi do zlikwidowania kolejnego odcinka, jednak najcenniejszy fragment z pomnikową aleją lipową z pewnością zostanie zachowany.

Ulica rozpoczyna swój bieg niedaleko ulicy Sasanki (brak możliwości wjazdu z powodu budowy Trasy N-S), po czym kieruje się na północ, dochodzi do ulicy 1 Sierpnia, którą przecina i kończy się kilkadziesiąt metrów dalej, na wysokości linii kolei radomskiej. Nawierzchnia ulicy jest w większości gruntowa, częściowo pokryta ażurowymi płytami.

Wzdłuż ulicy znajdują się dzisiaj następujące obiekty:

Ciekawostką jest fakt, że w okresie międzywojennym ulica o nazwie Iłżecka była planowana na Mokotowie, między ul. Madalińskiego a ul. Racławicką.

GaleriaEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 257. ISBN 83-86619-97X

W sieci Wikii

Losuj Wikię