Fandom

Warszawikia

Ulica Handlowa

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Handlowa.
Handlowa
Targówek Mieszkaniowy
Targówek
Handlowa 3.JPG
ul. Handlowa (rejon ul. Mokrej)
Okres powstania: początek XX wieku
Długość: 1 400 m
Zakres numerów: 34-60
Komunikacja miejska: 156, 160, 162, 212, 256, 517, N02, N62

Ulica Handlowa – ulica położona na Targówku Mieszkaniowym, biegnąca odcinkami od Radzymińskiej do Kuflewskiej (0,2 km) oraz od Gorzykowskiej do Kołowej (1,2 km).

Handlowa 2.JPG

ul. Handlowa (rejon ul. Szczepanika)

Handlowa (nr 36, nr 34).JPG

Nowa zabudowa ul. Handlowej, widoczne obiekty nr 36 i nr 34

Ulica powstała zapewne na początku XX wieku w ramach parcelacji dóbr Targówek, gdzie powstały osady Gudronit i Orchanówek, ulica w granicach Warszawy znalazła się w 1916 roku i wkrótce uzyskała nazwę Handlowa. Odchodziła wówczas od Radzymińskiej między Mokrą a Kuflewską i kończyła się ślepo, gęstsza zabudowa pojawiła się z czasem, a w latach 30. XX wieku ulicę dociągnięto na zachód do Dalanowskiej. Wówczas przy Handlowej znajdowała się największa warszawska tuczarnia i ubojnia drobiu "Poldrób" (nr 5), duża fabryka papy "Gudronit" (nr 8) oraz warsztaty kolejki wąskotorowej „Wolwis”. Ponadto ulica zabudowana była małymi drewnianymi i murowanymi budynkami.

W 1939 roku ulica Handlowa rozpoczynała swój bieg od skrzyżowania z Radzymińską, po czym biegła na zachód krzyżując się kolejno z planowaną ul. Święciańską, planowaną ul. Myszkowską i kończyła się na ul. Stojanowskiej. De facto jednak ulica biegła dalej (choć ten odcinek nie istnieje już na planach regulacyjnych) na zachód przecinając jeszcze Pratulińską, Korzona i Lusińską, by dotrzeć do Dalanowskiej. Dalej możliwe było także przejście aż do ul. Borzymowskiej. Większość zabudowań bez zniszczeń przetrwała II wojnę światową. Po wojnie w otoczeniu ulicy niewiele się zmieniło, w krajobrazie nadal dominowały pozostałości dawnej zabudowy oraz pozostałości fabryki papy. Ulicę wytyczono na zachodzie aż do Dolanowskiej, a w rejonie skrzyżowania powstały zabudowania sportowe DKS-u Targówek.

Sytuacja zmieniła się dopiero w latach 70. XX wieku, kiedy to wyburzono znaczną część dawnej zabudowy ulicy w związku z budową nowego osiedla Targówek Mieszkaniowy – z tego powodu znacznie zmieniono przebieg ulicy Handlowej, która została podniesiona do rangi ważniejszej drogi lokalnej osiedla. W rejonie ulic Dalanowskiej oraz Myszkowskiej ulicę Handlową wygięto na południe tak, aby docierała kolejno do ulic Kołowej i Gorzykowskiej. Zlikwidowano wschodni odcinek ulicy, pozostawiając jedynie fragment w rejonie Radzymińskiej, zapewne z reliktami dawnej zabudowy, współcześnie już nieistniejącymi. W otoczeniu wybudowano nowe bloki i wytyczono nowe ulice, powstał także skwer. Zachowano jedynie kilka domów w rejonie współczesnej ul. Mokrej. Wkrótce ulicą pojechały pierwsze autobusy linii 160 i 162. Otoczenie ulicy przez kolejne lata nie uległo większym zmianom, dopiero w 2002 powstał blok nr 60, zaś po 2011 roku wzniesiono jeszcze dwa obiekty – nr 34 i nr 36.

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ul. Radzymińską, po czym kieruje się na zachód, krzyżuje ze Święciańską i zakręca na południe, by zakończyć się na ul. Kuflewskiej. Tu następuje przerwa w biegu ulicy, ponownie ulica Handlowa rozpoczyna się od skrzyżowania z Myszkowską i Gorzykowską, skąd biegnie na północ mijając Remiszewską, następnie zakręca na zachód, mija ulice Szczepanika, Mokrą, Stojanowską, Pratulińską, Korzona i Lusińską, za którą zakręca na południe i po chwili kończy się na skrzyżowaniu z ul. Kołową i ul. Ossowskiego. W 2015 roku wzdłuż ulicy pojawią się też pasy dla rowerów.

Z dawnej, przedwojennej zabudowy ulicy Handlowej do dzisiaj zachowały się domy położone pod numerami: nr 36 (wyburzony – 2011), nr 38, nr 40, nr 42, nr 44, nr 48 oraz nr 50. Poza tym przy ulicy Handlowej znajdują się jedynie bloki mieszkalne.

Taką samą nazwę nosiła niegdyś ul. Walcownicza.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię