FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Grójecka Kolej Dojazdowa.
Grójecka
Rakowiec, Stara Ochota, Szczęśliwice
Ochota
Grójecka
ul. Grójecka (rejon pl. Narutowicza)
Okres powstania: XIX wiek
Długość: 3 500 m
Zakres numerów: 1-216

Ulica Grójecka (dawniej także aleja Grójecka, częściowo aleja Krakowska) – ulica, która biegnie przez całą Ochotę, od pl. Zawiszy do al. Krakowskiej. Nazwa ulicy nawiązuje do miasta Grójec, w kierunku którego biegnie.

HistoriaEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Historia ulicy Grójeckiej.

Ulica wywodzi się z dawnego traktu krakowskiego, który został uregulowany w latach 1818-1823 i obustronnie obsadzony drzewami, a przy jego wjeździe do miasta ustawiono dwie rogatki jerozolimskie.

Dawniej nazwę Grójecka nosiła również ulica Lisia.

CharakterystykaEdytuj

Grójecka (nr 19-25, Ochota)

Widok na Ochotę i zabudowę ul. Grójeckiej

Grojecka

Ulica Grójecka (rejon ul. Filtrowej)

Ulica Grójecka na wysokości Opaczewskiej

Ulica Grójecka (rejon ul. Opaczewskiej)

Ulica klasy głównej. Stanowi kręgosłup komunikacyjny Ochoty, kursują tędy autobusy i tramwaje (zobacz: komunikacja miejska na Grójeckiej). Zabudowana jest starymi kamienicami i blokami mieszkalnymi.

W przyszłości w rejonie pl. Narutowicza może powstać stacja III linii metra. Dociągnięta ma też zostać ulica Racławicka. Być może ulica zostanie też zwężona, a uwolniona przestrzeń zostanie przekształcona w miejsca postojowe, drogi dla rowerów oraz miejsca dla ogródków kawiarnianych.

PrzebiegEdytuj

Ulica rozpoczyna swój bieg na pl. Zawiszy, gdzie zbiegają się Aleje Jerozolimskie, ul. Towarowa i ul. Raszyńska, po czym biegnie w kierunku południowo-wschodnim, krzyżując się kolejno z ulicami: Daleką, Spiską, Niemcewicza, Słupecką, następnie tworzy pl. Narutowicza (u zbiegu z Filtrową, Barską i Uniwersytecką), a kontynuując bieg mija kolejno ulice: Mochnackiego, Kaliską, Wawelską, Kopińską, Radomską, Winnicką, Baśniową, Siewierską, Banacha, Bitwy Warszawskiej 1920 roku, Opaczewską, Dickensa, Korotyńskiego, Włodarzewską i Harfową, by zakończyć się na wiadukcie kolei radomskiej, przechodząc w al. Krakowską.

ObiektyEdytuj

Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP Narutowicza

Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (nr 38)

Grójecka (nr 40a)

Kamienica (nr 40a)

XXI LO

Gmach XXI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja (nr 93)

Warszawa Rakowiec

Warszawa Rakowiec

Wzdłuż ul. Grójeckiej znajdują się następujące obiekty:

Na rogu ul. Opaczewskiej znajduje się pomnik Barykada Września, zaś na rogu ul. Korotyńskiego jest krzyż przydrożny. Ponadto przy ul. Grójeckiej znajdują się trzy skwery: skwer Dobrego Maharadży na rogu ul. Opaczewskiej, skwer Reduty Kaliskiej na rogu ul. Kaliskiej oraz skwer Jerzego Kastrioty Skanderbega na rogu ul. Spiskiej. W rejonie al. Krakowskiej znajduje się również przystanek kolejowy Warszawa Rakowiec.

Ponadto przy ul. Grójeckiej znajdują się również wyróżniające się słupy trakcji tramwajowej – na wysokości ul. Filtrowej znajduje się jedyny w Warszawie słup z pałąkami wykonanymi według przedwojennego wzoru firmy Siemens, natomiast na wysokości ul. Opaczewskiej znajduje się przedwojenny słup trakcyjny ze śladami po pociskach z czasów kampanii wrześniowej 1939 roku.

Spośród nieistniejących zabudowań należy wymienić również kamienicę Oskara Hintza (nr 1) oraz gospodarstwo ogrodnicze Wolskich (nr 81), a także dawne karczmy: Karczma Ochota (rejon ul. Kaliskiej) i Karczma Czerwona (rejon ul. Dickensa)

Miejsca pamięciEdytuj

Pomnik Barykada Września (Grójecka)

Pomnik Barykada Września

Tablica pamiątkowa ul. Grójecka 104

Tablica pamiątkowa na ścianie budynku nr 104

Wzdłuż ul. Grójeckiej znajdują się też kolejne tablice pamiątkowe i miejsca pamięci:

CiekawostkiEdytuj

Ulica Grójecka pojawia się w utworze "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza w rozdziale XIII: Skręciliśmy w Grójecką, kurz, pył, hałas i zaduch, kończą się kamienice, poczynają się kamieniczki i niewiarygodne wozy z warzywami, z pierzem, z mlekiem, kapustą, ze zboże, sianem, żelastwem, i śmieciem zapełniają ulicę brzękiem, stukiem, szczękiem.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię