FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: zespół przystankowy Głębocka.
Głębocka
Grodzisk, Bródno-Podgrodzie
Białołęka, Targówek
Długość: 3 150 m
Zakres numerów: 13–147

Ulica Głębocka – droga łącząca Bródno z Grodziskiem, biegnąca od skrzyżowania z ul. Malborską i Świętego Wincentego do ul. Berensona.

Charakterystyka Edytuj

Stanowi przedłużenie ulicy Świętego Wincentego na północ, rozpoczyna się w miejscu, w którym od tej ostatniej odchodzi na wschód stara jezdnia ul. Malborskiej (obecnie bez możliwości wjazdu). Następnie biegnie na północ, krzyżując się z drogą wewnętrzną Centrum handlowego Targówek, ulicą Toruńską (w formie dwupoziomowego węzła z rondem), ulicami Przy Trasie i Jesiennych Liści (tworząc rondo Małej Brzozy), Magiczną, Podwójną, Kartograficzną i ponownie Podwójną, Sieczną, Gościnną, Rodową, Internetową i Skarbka z Gór, Okrągłą oraz Lewandów, aby zakończyć się na ulicy Berensona.

Wzdłuż ul. Głębockiej przebiega ścieżka rowerowa, na odcinkach od ul. Malborskiej do Centrum handlowego Targówek i od ronda w węźle z ul. Toruńską do Magicznej. Ulica jest dwujezdniowa na odcinku od Centrum handlowego Targówek do ul. Magicznej. Rozważana jest budowa wzdłuż Głębockiej linii tramwajowej na tzw. Zieloną Białołękę[1], proponowano także przedłużenie tędy linii M2 metra[2][3]. Ulicą kursują autobusy, mają tu przystanki CH Targówek, Głębocka, Jesiennych Liści, Osiedle Lewandów I, Okrągła i Grodzisk.

Otoczenie Edytuj

W otoczeniu ulicy znajduje się Park Leśny Bródno z pozostałościami grodu z X-XI wieku (por. Gród Bródno). W okolicach Trasy Toruńskiej rozciągają się ogródki działkowe i nieużytki. W pozostałych częściach dominuje zabudowa niska wielorodzinna lub jednorodzinna. Pod numerem 119 znajduje się drewniany kościół z 1717 roku (por. kościół św. Michała Archanioła) wpisany wraz z przykościelnym cmentarzem do rejestru zabytków. Inny kościół mieści się pod adresem Głębocka 74 (por. kościół św. Szczepana). Przed domem z numerem 58/60 stoi krzyż przydrożny, a przed domem z numerem 109 – kapliczka. Pod numerami 13, 15 i 15a mieszczą się sklepy wielkopowierzchniowe Centrum handlowego Targówek i Multikino Targówek.

Historia i nazwa Edytuj

W związku z rozbudową okolicznych osiedli w latach 2010-2011 zastąpiono rondem niebezpieczne skrzyżowanie z ul. Małej Brzozy (otwarte 10 sierpnia 2010[4]) i zjazdem na ul. Toruńską, a także dobudowano drugą jezdnię wraz z wiaduktem (otwarty 22 listopada 2011[5]) nad Trasą Toruńską.

9 września 2016 przy ul. Głębockiej 66 otwarto dom kultury, filię Białołęckiego Ośrodka Kultury, w budynku szkoły podstawowej nr 356[6].

We wrześniu 2017 na skrzyżowaniu z ul. Magiczną pojawiła się sygnalizacja świetlna. W ramach prac na przejazdach pojawiły się też przejazdy rowerowe[7].

Nazwa ulicy pochodzi od miejscowości na Mazowszu[8].

Przypisy Edytuj

  1. Awantura o tramwaj na Białołękę, Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 25 listopada 2011 r. Dostęp 27 maja 2015 r.
  2. Metrem jednak na Białołękę? Sprawdzą, czy warto, Gazeta Wyborcza Warszawa, 19 marca 2013 r. Dostęp 27 maja 2015 r.
  3. Metro na Targówek i Białołękę? Trzy nowe warianty, TVN Warszawa, 3 października 2013 r. Dostęp 27 maja 2015 r.
  4. Rondo Małej Brzozy otwarte po cichu, TVN Warszawa, 10 sierpnia 2010 r. Dostępny w archiwum Wayback Machine Internet Archive. Dostęp 27 maja 2015 r.
  5. Wiadukt na Głębockiej gotowy. Czas na remont starego, TVN Warszawa, 22 listopada 2011 r. Dostęp 27 maja 2015 r.
  6. Białołęka. Nowy dom kultury otwiera się przy Głębockiej. Gazeta Stołeczna, 16 sierpnia 2016
  7. Nowe światła na Głębockiej. ZDM, 27 września 2017
  8. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 253. ISBN 83-86619-97X