FANDOM

Wojciecha Górskiego
Śródmieście Północne
Śródmieście
Gorskiego
ul. Wojciecha Górskiego
Okres powstania: 1883 rok
Długość: 200 m
Zakres numerów: 1-9

Ulica Wojciecha Górskiego (dawniej Hortensja) – ulica w Śródmieściu Północnym, biegnąca od ul. Tuwima do ul. Szpitalnej. Patronem ulicy jest Wojciech Górski, pedagog, założyciel znanego gimnazjum, zasłużony dla polskiej oświaty.

Ulica została wytyczona w 1883 roku na posesji Samuela Lewentala i nazwana ul. Hortensja na cześć jego żony. Powstała w celu wzniesienia tutaj kamienic czynszowych, jednak ze względu na spekulacyjny charakter nie została połączona z Nowym Światem, do dzisiaj istnieje jedynie piesze przejście przez jedną z bram. Nową ulicę zabudowano głównie trzypiętrowymi kamienicami, jednym z wyjątków była kamienica Wedla na rogu ze Szpitalną. Pod numerem drugim stanął budynek działającego w latach 1883-1939 gimnazjum Wojciecha Górskiego. 1 stycznia 1939 roku Wojciech Górski został patronem ulicy[1].

Górskiego (nr 6)

Apartamenty Restaura Górskiego (nr 6)

Na początku II wojny światowej ulica zbytnio nie ucierpiała, jednak podczas powstania warszawskiego, kiedy to w tym miejscu bronił się batalion "Kiliński", zniszczona została cała parzysta strona ulicy. Po wojnie odbudowano jedynie budynki po stronie nieparzystej w znacznie uproszczonej formie, jednak zachowane oficyny w większości pozostawiono bez zmian. W 1957 roku na rogu z ul. Tuwima stanęło popiersie Wojciecha Górskiego autorstwa Władysława Szyndlera, replika rzeźby stojącej dawniej w holu gimnazjum. W miejscu szkoły wytyczona została ul. Baczyńskiego. W latach 1958-1961, przy zbiegu z placem Powstańców Warszawy, wybudowano hotel robotniczy "Dom Chłopa", dziś mieszczący Hotel Gromada. W 2010 roku północną pierzeję ulicy, dotąd częściowo niezabudowaną, uzupełniły apartamentowce.

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ul. J. Tuwima, po czym kieruje się na zachód i przecina ul. K. K. Baczyńskiego, by zakończyć się na skrzyżowaniu ze Szpitalną, Przeskokiem i placem Powstańców Warszawy. Ulica jest jednokierunkowa w kierunku wschodnim.

65.1

Popiersie Wojciecha Górskiego

Wzdłuż ulicy Górskiego znajdują się bądź znajdowały następuje budynki:

PrzypisyEdytuj

  1. Kwiryna Handke, Słownik nazewnictwa Warszawy, str. 333, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa, 1998

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię