FANDOM

Zabytek
nr w rej.
121
Freta
Nowe Miasto
Śródmieście
Freta (2)
Ulica Freta
Okres powstania: XV wiek
Długość: 350 m
Zakres numerów: 1-55

Ulica Freta – długa na niespełna 350 metrów ulica na Nowym Mieście w dzielnicy Śródmieście. Biegnie od ulicy Długiej do ulicy Kościelnej. Samo założenie urbanistyczne ulicy jest wpisane na listę zabytków.

EtymologiaEdytuj

Brak jednoznacznej etymologii nazwy Freta – na pochodzenie tej odnotowywanej od 1427 roku nazwy istnieje kilka wytłumaczeń: najpopularniejsze jest pochodzenie od łacińskiego określenia fretha oznaczającego pole nieuprawne. Inne wiążą się z niemiecką nazwą Freiheit (wolność), jako że była tu wolna przestrzeń poza bramą staromiejską wykorzystywana na targi lub od łacińskiego Freta oznaczającego błota, z których ulica niegdyś słynęła.

HistoriaEdytuj

Skanuj0022

Ulica Freta w 1890 roku

Freta

Ulica Freta
(rejon Rynku Nowego Miasta)

Freta (kamienice, kościół św. Ducha)

Zachodnia pierzeja Freta z kamienicami nr 1, nr 3 i nr 5 oraz kościołem św. Ducha.

Ulica powstała wzdłuż dawnego traktu Czersk-Zakroczym na terenie nowo lokowanego Nowego Miasta, będąca jednocześnie główną arterią Nowej Warszawy. Wraz z lokacją miasta ulica zaczęła się szybko rozwijać. Około 1564 roku zabudowa była już zwarta, rezydował przy niej także wójt (pod nr 31). W okresie przedrozbiorowym sporo było też pracowni malarskich, złotniczych, sukienniczych czy tkackich. Około 1770 roku drewnianą zabudowę ulicy zaczęły wypierać klasycystyczne kamieniczki, powstało około 30 kamienic. W połowie XVIII wieku ulicę wyłożono brukiem. W XIX wieku ulice upodobali sobie prawnicy, adwokaci i sędziowie, którzy pracowali w sądach przy placu Krasińskich i na Zakroczymskiej. Na początku XX wieku ulicę zaczęli zasiedlać żydzi, jednocześnie zaczęli wynosić się stąd co bogatsi mieszkańcy. W 1944 roku zabudowa została zrównana z ziemią, zrekonstruowana według wyglądu z czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wzdłuż ulicy niemal całkowicie autentyczne są kostka brukowa oraz granitowe krawężniki.

PrzebiegEdytuj

Ulica Freta składa się z trzech różniących się od siebie odcinków – południowy jest szeroki i stanowił przedmieście Starej Warszawy, środkowy jest wąski i był częścią już Nowej Warszawy. Północny włączony został do ulicy Freta dopiero w 1868 roku, wykształcając się z zachodniej pierzei rynku.

Ulica rozpoczyna swój bieg skrzyżowaniem z Długą i Nowomiejską, po czym biegnie na północ krzyżując się kolejno z Świętojerską, Koźlą i Rynkiem Nowego Miasta. Kończy się skrzyżowaniem z Franciszkańską, Kościelną i Zakroczymską. Na całej długości jest zamknięta dla ruchu i pokryta kocimi łbami.

Obiekty zabytkoweEdytuj

Freta (kamienica Dulfusa)

Kamienica Dulfusowska (nr 1)

Freta (nr 14, nr 12)

Kamienice nr 14 i nr 12

Wszystkie kamienice i inne budynki położone przy ulicy mają charakter zabytkowy:

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię