FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: Ulica Fredry w Wesołej.
Aleksandra Fredry
Śródmieście Północne
Śródmieście
Fredry
ul. Fredry
Okres powstania: II połowa lat 70. XX wieku
Długość: 150 m
Zakres numerów: 6-8
Komunikacja miejska: T: nie kursują, A: nie kursują
Zobacz ulicę w Google Maps

Ulica Aleksandra Fredry (dawniej Pawła Kotzebuego) - długa na około 150 metrów ślepa ulica w obszarze Miejskiego Systemu Informacji Śródmieście Północne w dzielnicy Śródmieście. Biegnie od ulicy Wierzbowej na południowy-zachód ku Ogrodowi Saskiemu.

Ulica Fredry wytyczona została w latach 70. XIX wieku (1875 [[1]] lub 1879 [[2]]) na terenach dawnych ogrodów Pałacu Brühla i pierwotnie nosiła imię Pawła Kotzebuego, namiestnika Królestwa Polskiego. Dochodziła także do Niecałej (wówczas Króla Alberta I). Od południa przy ulicy wznosiły się zabudowana pałacu Brühla, od północy natomiast powstały eklektyczne kamienice, z których dwie istnieją do dzisiaj. Ulica współczesną nazwę uzyskała w 1919 roku. Południową pierzeję dopełniło wybudowane w 1932 roku nowe skrzydło pałacu Brühla.

Zabudowa ulicy ucierpiała podczas II wojny światowej, zniszczony pałacu Brühla do dziś nie został odbudowany, choć wciąż pozostaje to w sferze planów. Ulica została też skrócona, tracąc dostęp do ulicy Niecałej.

Patronem ulicy jest hrabia Aleksander Fredro herbu Bończa, polski komediopisarz, pamiętnikarz, poeta, wolnomularz, twórca m.in. Dożywocia, Zemsty czy Ślubów panieńskich.

Ulica rozpoczyna się skrzyżowaniem z Wierzbową, po czym kieruje się ku południowemu-zachodowi kończąc się ślepo na granicy Ogrodu Saskiego.

Obiekty istniejące do dziś przy ulicy to:

Dawne (nieistniejące dziś) obiekty położone przy ulicy to:

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię