FANDOM

Folwarczna
Szmulowizna
Praga Północ
Folwarczna 2
ul. Folwarczna
Okres powstania: lata 70. XIX wieku
Długość: 150 m
Zakres numerów: bd.

Ulica Folwarczna – ulica na Pradze Północ, biegnąca od ulicy Kawęczyńskiej do ulicy Radzymińskiej.

Nazwa ulicy pochodzi od folwarku Szmulowizna i została utworzona podczas parcelacji ziem należących do rodziny Brühlów w latach 70. XIX wieku. W owym czasie Folwarczna łączyła ulicę Radzymińską z ulicą Białostocką. W 1889 roku została włączona w granice Warszawy, wówczas wytyczono obecnie istniejący jej fragment do ulicy Kawęczyńskiej. Przeważały na niej puste parcele, istniało kilka niedużych domów, w większości drewnianych. Istniejące obecnie kamienice pod numerami 5 i 7 powstały w latach 30. XX wieku.

W 1939 roku, na skutek bombardowań pobliskiego węzła kolejowego, znaczne zniszczenia poniosła zabudowa ulicy pomiędzy ulicą Radzymińską i ulicą Białostocką. Dawna zabudowa tego odcinka została doszczętnie rozebrana w latach 60., a w poprzek nieistniejącego, najstarszego odcinka Folwarcznej, stanął długi, czteropiętrowy blok osiedla Szmulowizna, pod numerem Wiosenna 3.

Na Folwarcznej jeszcze na początku XXI wieku widoczne były jedne z ostatnich "kocich łbów" z rynsztokami. Do tej pory na elewacjach budynków można znaleźć ślady dawnej działalności handlowo-usługowej mieszkańców tej ulicy – zakład wyrobu zabawek przy Folwarcznej 5 oraz ślady szyldu na kamienicy pod adresem Radzymińska 16.

Ulica Folwarczna rozpoczyna swój bieg na skrzyżowaniu z Kawęczyńską, po czym kieruje się na zachód, krzyżując kolejno z Łochowską i Wołomińską, by zakończyć się u zbiegu z Radzymińską.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię