FANDOM

Elsterska
Saska Kępa
Praga Południe
Elsterska 2
ul. Elsterska (rejon ul. Dąbrówki)
Okres powstania: lata 30. XX wieku
Długość: 205 m
Zakres numerów: 1-12

Ulica Elsterska – niewielka, długa na około 200 metrów, ulica-deptak położona na Saskiej Kępie w dzielnicy Praga Południe, ciągnie się od ulicy Dąbrówki do Galijskiej. Ulica nie posiada jezdni dla samochodów.

Ulica została wytyczona po 1911 roku i początkowo była planowana jako jedna z głównych ulic Saskiej Kępy. Docelowo miała prowadzić od ronda Waszyngtona w kierunku Grochowa, co tłumaczy zachowaną do dzisiaj dużą szerokość założenia ulicy. Plany nie zostały jednak nigdy zrealizowane, a uliczka została zasłonięta, stając się jedynie deptakiem.

Nazwa ulicy nawiązuje do saksońskiej rzeki Białej Elstery, w której wodach w 1813 roku podczas bitwy pod Lipskiem (patrz: ul. Lipska) utonął książę Józef Poniatowski.

Ulicę charakteryzuje brak jezdni, istnieje jedynie ruch pieszy. Deptak rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ulicą Dąbrówki, następnie biegnie w kierunku północno-zachodnim przecinając ulicę Berezyńską i Lipską, by ślepo zakończyć się na ogrodzonej, istniejącej tylko na mapach ulicy Galijskiej. Zabudowa ulicy pochodzi głównie z lat 30. XX wieku. Na rogu z Berezyńską mieści się mały sklep spożywczy.

Obiekty zabytkoweEdytuj

Elsterska (dom nr 1)

Willa Władysława Różyckiego

Obiekty przy Elsterskiej 1 oraz 12 znajdują się dodatkowo na liście Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię