Fandom

Warszawikia

Ulica Dobra w Śródmieściu

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: Ulica Dobra w Wesołej oraz Zespół przystankowy Dobra.
Dobra
Powiśle
Śródmieście
Dobra.JPG
ul. Dobra (rejon ul. Leszczyńskiej)
Okres powstania: ok. 1780 roku
Długość: 1 600 m
Zakres numerów: 1-89
Komunikacja miejska: 102, 105, 118, 127, N14, N16, N64, N66

Ulica Dobra (dawniej także Wiślana) – ulica na Powiślu, która biegnie od placu Zofii Wóycickiej do Nowego Zjazdu.

Dobra (2).JPG

Ulica Dobra (rejon ul. Jaracza)

Ulica powstała około 1740 roku jako droga wiodąca przez wysypisko śmieci i gruzu, zalewana przez Wisłę, która jednak coraz bardziej zaczęła odsuwać się od skarpy wiślanej. Około 1780 roku uregulowano odcinek między Karową a Bednarską. Ulicę nazywano początkowo Wiślaną (dziś nazywa się tak jedna z jej przecznic), potem przyjęła się nazwa Dobra związana z tym, że była to jedyna "dobra" ulica pośród okolicznych terenów podmokłych. Pod koniec XVIII wieku zaczęła powstawać pierwsza, jeszcze drewniana zabudowana ulicy, jedynie nieliczne murowane obiekty powstały u zbiegu z Bednarską. W połowie XIX wieku uregulowano ulicę od Białoskórniczej do Tamki, zaczęły się pojawiać także pierwsze drewniane kamieniczki, wówczas pod numerem 74 powstał gmach wodociągu Marconiego. Jeszcze do 1875 roku w wielu miejscach ulica była wysypiskiem śmieci. Ożywienie budowlane nastąpiło w latach 70. XIX wieku, w 1900 roku ulicę wydłużono do Solca (nazywając nowy odcinek przejściowo Nowodobrą), którą wkrótce także zabudowano kamienicami. Wtedy też powstała Elektrownia Powiśle, przez długi czas jedyna elektrownia dostarczająca prąd Warszawie.

W okresie międzywojennym ulica była jedną z głównych ulic Powiśla, posiadała dobrą nawierzchnię z kostki bazaltowej, a od 1918 roku kursował wzdłuż niej tramwaj linii P. Zabudowa była jednak w większości chaotyczna. Do 1939 roku na północy ulica dochodzi do Wybrzeża Kościuszkowskiego. Podczas II wojny światowej budynki przy Dobrej uległy dużym zniszczeniom, szczególnie w rejonie Tamki, Drewnianej i Karowej. Wypalone kamienice wkrótce rozebrano z planem utworzenia na Powiślu Centralnego Parku Kultury, którego jednak nie zrealizowano w takiej formie. Nie odbudowano linii tramwajowej. W 1962 roku ulice ostatecznie uregulowano i wyasfaltowano, częściowo zabudowano nowymi blokami, a częściowo utworzono skwery i parki. Zabudowę ulicy w 1999 roku uzupełniła jedna z najciekawszych realizacji architektonicznych lat 90. XX wiekuBiblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, a w 2012 roku także gmach wydziału Lingwistyki Stosowanej i Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Ulica rozpoczyna swój bieg od placu Zofii Wóycickiej, gdzie krzyżują się z Dobrą ulice Solec, Czerwonego Krzyża oraz Jaracza. Następnie kieruje się na północ, gdzie przecina kolejno ulice Smulikowskiego, Tamka, Zajęczą, Drewnianą, Leszczyńską, Radną, Lipową, Wiślaną, Gęstą, Karową, Bednarską, Mariensztat i Białoskórniczą, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Nowym Zjazdem.

Nowy BUW.JPG

Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego

Dobra (nr 55).JPG

Gmach Wydziału Lingwistyki Stosowanej i Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego

Przy ulicy Dobrej znajdują się następujące obiekty:

Wśród zabudowy zachowało się także wiele przedwojennych kamienic pod numerami: nr 1, nr 3, nr 4, nr 5, nr 7, nr 8/10, nr 11, nr 13, nr 15, nr 20, nr 22/24, nr 26, nr 28, nr 31, nr 53, nr 59, nr 85 i nr 87. W jednym z budynków przy ulicy Dobrej znajdowało się także mieszkanie głównych bohaterów radiowej powieści Matysiakowie. Ponadto na rogu z Nowym Zjazdem znajduje się kamień pamiątkowy Tchorka.

Z nazwą ulicy Dobrej związane jest także potoczne warszawskie powiedzenie, kiedy ktoś zamiast poprawnego wyrażenia dobrze powie słowo dobra odpowiada mu się, że "Dobra to jest ulica na Powiślu, mówi się dobrze".

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię