FANDOM

Dewajtis
Las Bielański
Bielany
Dewajtis
ul. Dewajtis (teren Lasu Bielańskiego)
Okres powstania: przełom XIX i XX wieku
Długość: 1 300 m
Zakres numerów: 3-5

Ulica Dewajtis (w latach 19211953 Kamedułów, potem do 1970 roku Gwiaździsta) – ulica położona na Bielanach o długości 1,3 km biegnąca od skrzyżowania Marymonckiej z Lindego do ul. Pergaminów w okolicy Wisłostrady. Ulica biegnie śladem starej drogi łączącej klasztor z traktem zakroczymskim, znajduje się na terenie Lasu Bielańskiego i znajdującego się weń rezerwatu. Do wyodrębnienia w 1970 roku i przerwaniu ciągu w związku z budową Wisłostrady stanowiła całość z ul. Gwiaździstą.

Budowaną Wisłostradę według początkowych planów zamierzano wyprowadzić znad rzeki właśnie ulicą Dewajtis, jednak dzięki uporowi m.in. konserwatora przyrody Czesława Łaszka oraz architekta Tadeusza Bauma w 1973 roku objęto obszar ulicy ochroną rezerwatową i wybudowano nad ulicą estakadę. Obecnie istnieją plany, aby ulicę poszerzyć i stworzyć połączenie z Wisłostradą, co jest jednak krytykowane przez ekologów. UKSW stara się też, aby ulicą kursowały autobusy – ZTM w 2015 roku wyraził pozytywną opinię nt. puszczenia linii obsługiwanej taborem elektrycznym do stacji metra Wawrzyszew, jednak, jak okazało się w trakcie pierwszego testu w lutym, potrzebna jest zmiana części parkingu w zawrotkę autobusu.

Formalnie wzdłuż całej ulicy obowiązuje zakaz ruchu z wyłączeniem dojazdu do UKSW, WMSD i parafii, ale jest całkowicie martwy. Podobnie nieprzestrzegany był zakaz parkowania na poboczach do chwili ustawienia znaków zakazu parkowania. Od tego czasu trwa walka o egzekwowanie zakazu oraz wprowadzenie fizycznych środków zapobiegania parkowaniu.

Nazwa ulicy pochodzi najpewniej od powieści Marii Rodziewiczówny pt. Dewajtis.

Najważniejsze obiektyEdytuj

U podnóża skarpy, u zbiegu ulicy z Wybrzeżem Gdyńskiem, przy źródełku znajduje się cokół z czerwonego piaskowca z żeliwnym lewiatanem i napisem Wysokość Wodozbioru Wisły 15 marca 1888 i 11 marca 1891.

Linki zewnętrzneEdytuj