FANDOM

Henryka Dembińskiego
Marymont-Potok
Żoliborz
Dembińskiego
ul. Dembińskiego
Okres powstania: lata 30. XX wieku
Długość: 550 m
Zakres numerów: 1-20

Ulica generała Henryka Dembińskiego – długa na prawie 550 metrów ulica położona na Żoliborzu, w obszarze Marymont-Potok. Odchodzi na wschód od ulicy Gdańskiej, łukiem łącząc ją z ulicą Twardowskiego.

Ulica Dembińskiego jest wewnętrzną uliczką osiedla Marymont. Posiada jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Rozpoczyna swój bieg skrzyżowaniem z ulicą Gdańską, obok kościoła Matki Bożej Królowej Polski. Biegnie na wschód, a następnie skręca na północ, krzyżując się z ulicami: Jelinka, Rymkiewicza i Lutosławskiego. Kończy się skrzyżowaniem z ulicą Twardowskiego, w pobliżu Trasy AK.

Dembinskiego

Ulica Dembińskiego

Ulica powstała w 1936 roku. Jej pierwotna zabudowa nie przetrwała II wojny światowej, dzisiejsza składa się głównie z domów jednorodzinnych (z wyjątkiem budynków Ośrodka Pomocy Społecznej i zespołu szkół). Na ulicy Dembińskiego przy dzisiejszym skrzyżowaniu z Lutosławskiego w dniach 15-30 września 1944 roku hitlerowcy rozstrzelali ponad 100 osób cywilnych. Upamiętnia to dziś krzyż wmurowany w ścianę domu pod adresem Lutosławskiego 9.

Nazwa ulicy upamiętnia Henryka Dembińskiego – polskiego i węgierskiego generała, uczestnika kampanii napoleońskich. Podczas powstania listopadowego był on (przejściowo) gubernatorem Warszawy, w powstaniu węgierskim w 1849 roku sprawował wysokie funkcje dowódcze.

Najważniejsze obiektyEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię