FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: ulica Długa w Wesołej.
Długa
Muranów, Nowe Miasto, Stare Miasto
Śródmieście
Dluga
ul. Długa
Okres powstania: XV wiek
Długość: 875 m
Zakres numerów: 1-52
Zabytek
nr w rej.
63
Ulica Długa – ulica położona w Śródmieściu w rejonach MSI Stare Miasto, Nowe Miasto i Muranów. Biegnie od skrzyżowania z Nowomiejską i Freta w okolice Arsenału i placu Bankowego. Jej założenie urbanistyczne wpisane jest do rejestru zabytków.
Długa

Ulica Długa zimą

Ulica zaczyna się skrzyżowaniem z Nowomiejską i Freta. Biegnąc na zachód, krzyżuje się kolejno z ulicami: Kilińskiego, Miodową, placem Krasińskich, Barokową, Bielańską i Bohaterów Getta. Kończy się ślepo w okolicach Arsenału, na wprost ulicy Andersa.

HistoriaEdytuj

Początki ulicy Długiej sięgają średniowiecza, gdy stanowiła ona główny trakt łączący Warszawę z Sochaczewem i Łowiczem. Spełniała ona również funkcję targowiska, stąd duża szerokość ulicy między Freta a Barokową. Pełną zabudowę ulica otrzymała w drugiej połowie XVIII wieku – z tego okresu pochodzą najcenniejsze zabytki.

Po wojnie ulica straciła swoje znaczenie komunikacyjne, a jej rolę przejęła równoległa Trasa W-Z. Przebicie ul. Nowotki (dzisiejszej Andersa) spowodowało, że Długa, zamiast kończyć się na pl. Bankowym, ma ślepy koniec w pobliżu Arsenału i wyjścia ze stacji metra Ratusz Arsenał.

Od 12 lutego 1955 roku do 26 września 1976 roku ulicą Długą kursowała linia autobusowa 125, a w latach 1976-1980 autobus 144. W 1965 roku założenie urbanistyczne ulicy Długiej wpisano do rejestru zabytków pod numerem 63.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Palac Raczynskich

Pałac Raczyńskich

Mb krolowej korony polskiej

Kościół Matki Bożej Królowej Korony Polskiej

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj