FANDOM

Dąbrowiecka
Saska Kępa
Praga Południe
Dąbrowiecka 2
ul. Dąbrowiecka (rejon ulicy Walecznych)
Okres powstania: lata 20. XX wieku
Długość: 400 m
Zakres numerów: 1-34

Ulica Dąbrowiecka – jedna z ulic starej Saskiej Kępy. Początki zabudowy to lata 20. XX wieku. Według pierwotnych planów miała łączyć ulicę Zwycięzców z ulicami Obrońców i Walecznych. Wybudowana w 1951 roku szkoła przy Zwycięzców 7/9 zaślepiła Dąbrowiecką i obecnie swój bieg kończy ona przy szkolnym boisku. Jednokierunkowa od Walecznych do Obrońców, w pozostałej, ślepej części dwukierunkowa.

Dąbrowiecka to typowa ulica ambasad i rezydencji. Pod numerem 30 do niedawna mieściła się część Ambasady Niemiec, przy Dąbrowieckiej 9a znajduje się Ambasady Iraku.

W kamienicy wybudowanej w latach 30. XX wieku przez hr. Branickiego przez kilkadziesiąt lat, aż do swojej śmierci mieszkała i tworzyła Agnieszka Osiecka, jedna z najbardziej "płodnych" i znanych polskich poetek, autorka niezliczonej ilości tekstów piosenek, kabaretów. Ukochała Saską Kępę, a Saska Kępa ją. Lubiana i ceniona przez sąsiadów, fraternizująca się z każdym, kto w jakiś sposób wydawał jej się ciekawy. W licznych piosenkach jej teksty nawiązywały do dzielnicy (najbardziej znana "Małgośka" z początkiem tekstu: "To był maj pachniała Saska Kępa...").

W jedną z rocznic śmierci pani Agnieszki na domu, gdzie mieszkała, wmurowano tablicę pamiątkową, którą odsłonili jej b. mąż Daniel Passent i córka Agata Passent.

Obiekty zabytkoweEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię