FANDOM

Czujna
Stary Żoliborz
Żoliborz
Czujna
Ulica Czujna, Brama Bielańska prowadząca do Cytadeli (widok z wnętrza twierdzy)
Okres powstania: lata 30. XIX wieku
Długość: 250 m
Zakres numerów: brak
Komunikacja miejska: T: nie kursują, A: nie kursują
Zobacz ulicę w Google Maps

Ulica Czujna – długa na ponad 250 metrów ulica położona na Żoliborzu, na terenie Cytadeli. Odchodzi na zachód od ulicy Wybrzeże Gdyńskie, prowadzi na teren Cytadeli przez Bramę Bielańską i kończy się skrzyżowaniem z ulicą Trojaka. Nie posiada żadnych przecznic. Jej przedłużeniem w kierunku południowym jest ulica Gwardii, przejazd jednak nie jest możliwy, gdyż dalszą część twierdzy zajmuje Wojsko Polskie.

Ulica Czujna powstała już w 1725 roku, jako jedna z lokalnych dróg w ówczesnej dzielnicy Fawory. Jej wytyczenie wiązało się z budową Koszar Gwardii Pieszej Koronnej. Odchodziła od ulicy Fawory i biegła w dół, w kierunku Wisły, krzyżując się jedynie z ulicą Pólkowską. W pobliżu dawnej ulicy Czujnej znajdował się m. in. browar i dworek Dominika Wagnera, willa Macieja Łyszkiewicza oraz niewielki cmentarz ewangelicki. Ulica zniszczona została podczas budowy Cytadeli, później jej nazwę otrzymał wjazd do twierdzy.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Obecnie nie ma budynków z adresem ul. Czujnej. Znajdują się jednak przy niej Brama Bielańska oraz zabudowania twierdzy.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię