FANDOM

Tytusa Chałubińskiego
Filtry, Śródmieście Południowe
Ochota, Śródmieście
Chalubinskiego
ulica Chałubińskiego i ORCO Tower
Okres powstania: 1881 rok
Długość: 500 m
Zakres numerów: 2-9a

Ulica Tytusa Chałubińskiego (dawniej Teodora) – ulica położona na pograniczu Śródmieścia i Ochoty, biegnąca między Alejami Jerozolimskimi a Koszykową na przedłużeniu alei Jana Pawła II oraz alei Niepodległości, jej długość wynosi około 500 metrów.

Ulica zaprojektowana w 1871 roku, wytyczona została na terenach dawnego folwarku Świętokrzyskiego w 1881 roku i początkowo nazywała się Teodora, dla upamiętnienia carskiego namiestnika Teodora Berga. W latach 1897-1901 wzdłuż zachodniej pierzei ulicy wzniesiono zabudowania dla Szpitala Dzieciątka Jezus. 7 lutego 1917 roku zmieniono patrona ulicy na Tytusa Chałubińskiego – lekarza, patologa, twórcy warszawskiej szkoły internistycznej, miłośnika przyrody, współtwórcy Towarzystwa Tatarzańskiego. W okresie międzywojennym wzdłuż ulicy wybudowano szereg gmachów rządowych, m.in. dla ministerstwa komunikacji. Wówczas też planowano włączenie ulicy Chałubińskiego do planowanej trasy N-S, wraz z planowaną al. Niepodległości oraz wybudowaną dopiero po wojnie ulicą, nazwaną potem Marchlewskiego. W 1930 roku wzdłuż ulicy poprowadzono linię tramwajową, a w 1935 roku do Chałubińskiego przebito ulicę Wspólną. Zabudowania ulicy nie uległy zniszczeniu podczas II wojny światowej, po niej zlikwidowano Ogród Pomologiczny, a w jego miejscu powstały najpierw szkoły, a potem wieżowiec Intraco II. W 1949 roku ulicę poszerzono, a w 1975 roku przebudowano także skrzyżowanie z Alejami Jerozolimskimi, oprócz tego w latach 19521970 ulicą kursowały trolejbusy.

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Koszykową i aleją Niepodległości, po czym kieruje się ku północy, krzyżując się kolejno z Hożą, Wspólną i Oczki oraz Nowogrodzką, by zakończyć się na skrzyżowaniu z aleją Jana Pawła II i Alejami Jerozolimskimi, znanym jako rondo Czterdziestolatka.

Chałubińskiego (nr 3a)

Budynek Ministerstwa Obrony Narodowej (nr 3a)

Chałubińskiego (nr 5)

Gmach Collegium Anatomicum Akademii Medycznej (nr 5)

Przy ulicy Chałubińskiego znajdują się współcześnie następujące obiekty:

Spośród nieistniejących obiektów należy wymienić Ogród Pomologiczny, który znajdował się wewnątrz ulic Chałubińskiego, Wspólnej, Emilii Plater oraz Nowogrodzkiej. Został zlikwidowany po II wojnie światowej.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię